Det började med att jag beklagade mig över min nya spis. Den är extremt krånglig att göra ren och eftersom displayen lyser tills plattan är helt kall är det svårt att hålla ordning på om spisen är av eller på.
Glaskeramikhällen är redan repig trots att jag skött den som man ska, med dyrt specialmedel och rakbladsskrapa.
Sedan drösade mejlen och telefonsamtalen in. Om elektronik som inte håller vad den lovar. Som går sönder efter bara ett eller två år. Som kostar mer att få lagat än vad det kostar att köpa nytt.
Kylar, frysskåp, dvd-spelare, köksfläktar, diskmaskiner.
Utvecklingen går inte alls framåt. Den går ju bakåt!
Man kan förstås rycka på axlarna och tänka att "det spelar ingen roll vad jag gör, hjulen måste snurra och skräpet kommer att fortsätta tillverkas oavsett".
Eller också kan man göra något, litet, som kanske gör att någon annan slipper gå i exakt samma fälla.
Jag tänkte att vi drar igång en liten miniserie i Bostad som heter "Varför köpte jag den här?" Ni läsare tar en bild på den nya eller ganska nya pryl ni är missnöjd med och skickar den till bostad@corren.se. Skriv några rader också, om varför du inte är belåten med köpet och vari felet bestått.
Själv drömmer jag om hushållselektronik befriad från konstiga finesser ingen bett om, men som fungerar i låt oss säga tio år. Det vill säga minst lika länge som den höll innan den handfasta mekaniken "utvecklades" och blev till processtyrda, elektroniska kretskort.
Och så vill jag ha den här garantin: "Skulle vår vara mot förmodan krångla är det bara ringa! Självklart kommer vi hem till dig och lagar den. Kostnadsfritt".
Det vore utveckling i ordets rätta bemärkelse.