Sverige ligger i topp på många listor över internetmognad i världen. Sju av tio svenskar använder dagligen nätet. Mer än hälften av befolkningen använder sociala nätverk som Facebook. I dag finns det fler datorer (2,8) än personer (2,5) i de svenska hushållen. Det framgår av .SE:s färska rapport Svenskarna och internet 2011.
Svenskarna deklarerar, sköter bankärenden, mejlar, läser nyheter, söker fakta, underhåller sig och umgås med vänner på nätet. Begreppet "att surfa" har redan blivit föråldrat, att vara på nätet är en del av vardagen och något man gör utan att särskilt reflektera över det.
Under senare år har tv-tittandet på nätet tagit fart rejält, något som till bara för några år sedan var de få förunnat som hade supersnabba uppkopplingar. Så sent som 2009 var det bara 9 procent av internetanvändarna som tittade på webb-tv åtminstone någon gång i veckan. Två år senare är motsvarande siffra 21 procent.
För drygt ett decennium sedan argumenterade Jonas Birgersson, känd som Bredbandsjesus, hårt för en kraftfull bredbandsutbyggnad i Sverige. Många drog på smilbanden åt den fleecetröjeklädde entreprenören, inte minst då dotcom-döden vid millennieskiftet skördade sina offer. Men i dag kan vi konstatera att de infrastruktursatsningar som gjordes då nu bär frukt.
Den mest anmärkningsvärda nyheten i årets undersökning är hur snabbt den mobila internetanvändningen tagit fart. Länge var det dyrt och tekniskt krångligt att koppla upp sig från mobilen. Med nya smarta mobiler är nättjänsterna integrerade och lätta att använda. Och mobiloperatörerna har till slut insett att de inte kan leva enbart på direktörssegmentet utan har inriktat sig på att vinna breddmarknaden med mer mänskliga priser på mobilt bredband. Därmed har både användning och tjänsteutveckling fått en helt annan fart.
Infrastrukturinvesteringar tillsammans med innovations- och teknikkunnande har varit avgörande för nya internetföretag i Sverige. Spotify, Skype och Voddler är bara några exempel på svenska dundersuccéer. Sverige ligger därtill i frontlinjen när det gäller mobila tjänster.
Svenska Dice (numera dotterbolag till Electronic Arts) har just utkommit med tredje generationen av det hett efterlängtade tv-spelet Battlefield.
Vi i Linköping har anledning att vara stolta till exempel över Twingly, som utvecklat en framstående bloggsökmotor, och C3 Technologies som bygger tredimensionella karttjänster.
Men vänta nu, tv-spel, bloggar, musik och filmtjänster - det är väl inget viktigt? Det är ju mest tidsfördriv och väger väl lätt i förhållande till stålindustrier och massafabriker? Självklart är basindustrin viktig i svensk ekonomi. Men vi måste också bejaka att människor som har förmånen att bo i ett i-land är beredda att lägga både tid och pengar på förströelse och smarta tjänster.
Det är dags att sluta gråta över det öde som verkar gå Saab Automobile till mötes - känn i stället stolthet över Sveriges digitala entreprenörer.
CHARLOTTA FRIBORG
Chefredaktör och ansvarig utgivare