I Stockholm ska det byggas tunnelbana till bland annat Nacka och Barkarby. Det är viktiga satsningar som kommer att driva på bostadsbyggande, företagande och utveckla det goda stadsliv som så många av oss vill ha. De 150 kilometer dubbelspårig järnväg som nästa år börjar byggas mellan Järna och Linköping fyller ungefär samma funktion som stockholmarnas tunnelbana. Mälardalsregionen sträcks ut och förlängs. Trafikverket skriver på sin hemsida: "Ostlänken innebär nära en fördubbling av antalet järnvägsspår mellan Mälardalen och Östergötland. Det ger förbättrade möjligheter till omledning, så att järnvägssystemet blir mindre sårbart för störningar."
Fler spår, fler tåg, fler tåg som kör i 250 kilometer i timmen och färre störningar kommer att driva på bostadsbyggandet, företagandet och utveckla stadslivets nöjen och kultur här i våra trakter. Ostlänken är vår regions tunnelbana. Ostlänken förstärker ett resande som redan finns och som har stor utvecklingspotential.
Det är viktigt att inse skillnaden mellan den jordnära Ostlänken och de höghastighetsbanor mellan Stockholm och Malmö/Göteborg som också diskuteras.
I Dagens Industri dundrar förre finans- och statsministern Göran Persson mot planerna på att lägga någonstans mellan 190 och 320 miljarder kronor på att " bygga ett nytt järnvägsspår genom Småland." Enligt Persson måste "någon tala klarspråk om detta". Vilket han nu tar på sig att göra.
Den tidigare finansministern Anders Borg var under en stor del av sin karriär inne på ett liknande spår. Sommaren 2010 sa finansminister Borg till Folkbladet att "det vore robust olönsamt att satsa 125 miljarder kronor på höghastighetsbanor. (--) Därför att det bor för lite folk här. I Kina och andra länder, som nu satsar på höghastighetsjärnväg, handlar det om miljontals människor."
Persson och Borg kommer sannolikt att få rätt. Lokala höghastighetsbanor i Sverige går inte att räkna hem ens för den mest vildvuxet kalkylerande miljöpartist som kan uppbringas på regeringskansliet.
Bygget av Ostlänken är något helt annat. Kostnaderna ligger ungefär i samma härad som vad Göran Persson själv fick punga ut med för att bygga Botniabanan på sin tid. Vi talar snarare om 30 än om 300 miljarder kronor.
Widar Andersson