I lokalen längs med Industrigatan i Linköping pågår repetitionerna för fullt. Den östgötska teatergruppen Kulturaktörerna slipar på de sista detaljerna som ska få August Strindbergs drama att berättas genom en fartfylld musikal –  allt i egen produktion.

Historien utspelas en midsommarnatt på ett gods där grevens dotter Julie roar sig med tjänstefolket, inte minst med betjänten Jean. Han är medveten om sin plats i hierarkin men har höga drömmar om att bli greve. Julie gillar att styra, något som inte passade sig för en dam på den tiden, och utövar sin makt över Jean. Men han är inte sen att lyda eftersom han ser sin chans att uppnå sin dröm genom Julie. Allt tar som många säkert vet en olycklig vändning till slut.

Huvudrollen spelas av Rebecka Dellskog, 30, som ursprungligen kommer från Linköping.

Artikelbild

| Steampunk-tema sätter en ny prägel när den klassiska tragedin berättas med sång och musik.

– Är det någon roll som jag har önskat att få spela så är det Fröken Julie. Men så funderade jag vem på som skulle casta mig för rollen och kom på att jag kan göra det själv.

Hon står även för alla sångtexter i föreställningen. I tre år har hon jobbat med att bearbeta Strindbergs texter som nu resulterat i musikaliska dialoger som för historien framåt.

Musiken har fått ett rockigt sound och en steampunk-inspirerad inpackning. Rebecka Dellskog beskriver stilen som ett resultat av att senare delen av 1800-talets mode möter industrialismen.

– Det är uppklätt men skitigt, tillägger kompositören Louice Ottosson, 30, från Valdemarsvik.

Artikelbild

| Initiativtagaren till Fröken Julie som musikal är Rebecka Dellskog som skrivit sångtexter och spelar huvudrollen, till sin hjälp har hon Louice Ottosson som står för musiken.

– Steampunktemat var ett givet val eftersom det är ett drastiskt steg att göra musikal av en sådan naturalistisk och realistisk pjäs, säger Rebecka.

Fröken Julie skrevs 1888 men historien skulle lika gärna kunna utspelas i modern tid. Det sätter fokus på jämställdhet, könsroller och social status.

– Essensen i föreställningen är frigörelse. Det finns ramar som man måste förhålla sig till hela tiden. Antingen går man innanför eller utanför. Den är så extremt aktuell, säger Rebecka.

Hon är extra stolt över att som tjej ge sig in i musikalvärlden som annars är väldigt mansdominerad i Sverige.

För regin står Jocke Gustavsson och i övriga roller syns Anders Gustavsson, Ödeshög (Jean) och Jessica Stendahl, Norrköping (Kristin, Jeans fästmö).

Musikalen kommer att spelas på Sagateatern den 12, 13 och 15 april.