(NED)laddat ‚‚‚‚‚‚‚ 5 (7)

Martin Persner är medlem i Tid, ett Pink Floyd-influerat band som bildats ur resterna av hardcoregruppen Rosswell. Dessutom låter Martin sitt alter ego Frank Europa härja fritt i musikkollektivet Magna Carta Cartel.

-- I Magna Carta Cartel skriver alla fem medlemmar egna låtar så det funkar ungefär som Crosby, Stills, Nash & Young, säger Martin anspråkslöst.

Se upp med det finstilta

Avsomnade Rosswell hade skivkontrakt med Londonbaserade etiketten Cacofonous men hoppade av då Martin och kompisarna ansåg att bolaget ägnade för lite tid åt sin svenska signering. Trots dåliga erfarenheter jobbar Tid just nu med demoinspelningar som ska skickas ut i jakt på ett nytt skivkontrakt.

-- Det är inga större problem att få skivkontrakt, det finns ju tusentals småbolag. Men det gäller att se upp med det finstilta, säger Martin.

Tid har även tänkt lägga ut ett par låtar på en egen hemsida för att ragga spelningar och då är det viktigt att vara överens med skivbolaget om vad bandet har rätt att göra på egen hand.

Ett sätt att etablera sig

-- Det svåra är att få kontrakt med något av majorbolagen som Sony/BMG, EMI, Warner och Universal. Lyckas man med det är uppbackningen enorm. De har visserligen pressat upp skivpriserna åt helvete för högt, men marknadsföringen är helt ovärderlig, tycker Martin Persner.

Går det att etablera sig genom att lägga ut musiken på nätet?

-- Det går, men då måste man ha en plan för hur man ska nå ut. Just nu spelar vi in låtar med Magna Carta Cartel och tanken är att musiken ska ligga fritt ute på nätet. Men det måste kompletteras med annonser i rätt tidningar, massor av livespelningar och kringförsäljning. Att hitta någon som sköter skivdistributionen när musiken finns gratis på nätet är den svåraste nöten att knäcka, säger Martin fundersamt.

Är du inte rädd för att musiken stjäls?

-- Jo, visst stjäls musik. Det går alltid rykten om att etablerade musiker hittat låtar på nätet eller på demokassetter och gjort dem till sina egna. Det viktiga är att ha alla Stim-papper klara först.

Plagiat och stöld

Stim (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) ordnar så att man får betalt för offentliga framföranden, men bevakar inte upphovsrätten vid plagiat, stöld eller kränkande användning. I de sammanhangen ligger ansvaret hos musikförlagen.

-- Den nya tekniken gör att fler kan få lön för mödan och chansen att nå ut, jämfört med när distributionen av musik bestäms av ett fåtal kapitalstarka mediekonglomerat. Det här är en utveckling vi stöder, säger Kenth Muldin, vd på Stim.

Framgångar för betalsajter

Martin Persner är säker på att betalsajter som iTunes och CDON, där kunden kan ladda hem och betala för de låtar man vill ha, kommer att få stora framgångar.

-- Jag fattar inte varför musik ska vara gratis. Vill du inte betala? Ja, men sluta lyssna då!

-- Hittar betalsajterna rätt pris så är det ett bra sätt att stilla samvetet, även om en 16-åring inte har råd att känna dåligt samvete för Per Gessles ekonomi när pengarna behövs till en Hultsfredsbiljett. Samtidigt måste man inse att skivbutiken fått en konkurrent till, men ärligt talat står inte ens jag vid en disk på stan och provlyssnar. Allt har flyttat hem till datorn och då är jag ändå en gammal skivnörd. Det är nog helt enkelt kört för cd:n, säger Martin.