– Den här kan lyftas av, säger Sofia Viveland och plockar bort den gröna glascylindern med blomblad högst upp.

Inuti ligger ett rött nypon på en rund, blankpolerad sockel. Själva foten är fyrkantig, skrovligare och råare i uttrycket.

Sofia Viveland står för formgivningen och tillverkning av det handblåsta glaset, medan smeden Pablo von Eckardstein har gjort metallfundamentet.

Artikelbild

| "Jag har haft fria tyglar. Det är ju både otroligt roligt, och lite ångestframkallande", säger Sofia Viveland. Hon har sitt kontor hos formgivarkollektivet Sandbäcksgatan 2A.

– Jag jobbar mycket med bruksföremål, det jag gör brukar alltid kunna användas på något sätt. Nyponet är det första rena konstföremål som jag har gjort, säger hon.

Det var strax före jul som en av medlemmarna i styrelsen bakom Nyponet hörde av sig till Sofia Viveland och undrade om hon ville formge priset. Tanken är att det varje år ska designas av olika lokala konsthantverkare/konstnärer.

– Jag blev jätteglad! Det känns som en otrolig ära att få göra detta. Överhuvudtaget känns det väldigt smickrande att de har sett mina saker.

Utformningen har hon fått göra helt efter eget huvud.

Artikelbild

| Nyponet 2017, glas och järn.

– Jag har haft fria tyglar. Det är ju både otroligt roligt, och lite ångestframkallande. Jag vill ju att de ska bli nöjda.

Förra året, när Nyponet delades ut för första gången, var det träskulptören Mikael Nilsson från Linköping som stod för formen. Då handlade det om en svart kråkfågel med ett nypon i näbben.

Artikelbild

| Bricka med grafisk form av Sofia VIveland.

– Det är klart att jag inspirerats av det, men jag har löst uppgiften på mitt eget sätt. Jag vill ju inte upprepa det som någon annan gjort, säger Sofia Viveland.

Har något moment varit knepigt?
Artikelbild

| "Jag har alltid varit kreativ, men visst inte riktigt vad jag skulle göra. Syo-konsulenten på Alléskolan i Åtvidaberg tipsade om att Orrefors hade en glasskola och det kändes rätt. Där började jag efter nian", säger Sofia Viveland.

– Jag har haft väldigt många idéer, och det har varit lite svårt att veta vilken väg jag skulle ta. Jag vill ju göra något som jag tycker om, och som representerar mig.

Hon ingår i formgivarkollektivet Sandbäcksgatan 2, med butik och ateljéer i ena hörnet av Trädgårdsföreningen i Linköping. Här har Sofia Viveland ett litet kontor, men när hon arbetar som glasblåsare hyr hon in sig i olika verkstäder, ofta Mantorp glasbruk. I hennes produktion finns smycken, julprydnader och graverat glas. Vid sidan av glaset arbetar hon också med grafisk formgivning. Tillsammans med de två kollegerna i Treport Design har hon gjort grafiska mönster till Linköpings kommun och Flygvapenmuseum.

Artikelbild

| "Love", burk i glas av Sofia Viveland.

Nyponet delas ut i dag, fredag, kl 17 i Konsert & kongress, och ges till "en eller flera eldsjälar som bidrar till att berika Linköpings kulturliv". Prissumman är på 100 000 kronor, och pristagaren utses av styrelsen i Lars Winnerbäcks Stiftelse. 2016, premiäråret, gavs det till Babettes kafferi.

Sofia Viveland ska vara på plats i eftermiddag.

Artikelbild

| Nyponet 2017, handblåst glas och järn.

– Det blir säkert lite nervöst, men det är roligt att få vara med vid överlämnandet, säger hon.