Musikalen behöver nog ingen närmare presentation. Det är 30 år sedan Andrew Lloyd Webbers produktion hade urpremiär i London. Sedan dess har den spelats i 35 länder runt hela världen, bland annat i Stockholm mellan 1989 och 1995. Nu är den tillbaka – med Peter Jöback i huvudrollen som The Phantom. Rollen som Christine spelas av Emmi Christensson – och hennes understudy, den person som är redo att hoppa in och leverera om skådespelaren är sjuk, är Hanna Ulvan från Östergötland. Ett minst sagt bra första jobb som nyutexaminerad från Högskolan för scen och musik i Göteborg.

– Det känns ofattbart och fantastiskt. Det är mitt första riktiga, professionella musikaljobb och det är jätteroligt, säger Hanna Ulvan när NT möter henne efter den pressvisning av ett antal nummer ur musikalen som just avklarats på Cirkus.

Repetitionerna har gått bra, men det har varit en intensiv sommar för Hanna Ulvan. Samtidigt som repetitionerna började i slutet av juli, medverkade hon i Ulf Holmertz sommarteater och pendlade mellan Östergötland och Stockholm under två veckor.

Artikelbild

– Det var bråda dagar kan jag säga, men det gick bra, skrattar hon.

Audition till musikalen hölls redan 2015, då Hanna Ulvan gick sitt andra år på sin utbildning.

– Jag var uppe i Stockholm fyra gånger, och jag tänkte alltid att ”nästa gång så ryker jag”. Det här är ett drömjobb, så jag vågade inte riktigt hoppas på för mycket, berättar hon.

Men första dagen på sommarlovet 2015 ringde produktionen upp.

Artikelbild

– Det var så konstigt, jag var så säker på att de menade fel. Swing ensemble kunde jag förstå, men understudy till Christine, det trodde jag aldrig, säger hon.

Att vara ”swing” innebär att hon när som helst ska vara beredd att hoppa in för någon karaktär i ensemblen. I Hannas fall är det sju olika karaktärers resa genom föreställningen som måste sitta som ett smäck, vid sidan av rollen som Christine. Ett intensivt, men roligt arbete, berättar hon.

Artikelbild

Hanna Ulvan är uppvuxen i Motala och flyttade till Norrköping under gymnasietiden för att gå på Film och Musikgymnasiets scen- och musikallinje (som nu heter ”scen och artist”). Efter det kom hon i kontakt med Arbis och senare artisten Daniel Mitsogiannis. En avgörande period.

– Han fångade upp mig och frågade om jag ville vara med och göra krogshow i Valdemarsvik. Jag växte så mycket under den perioden, han lärde mig allt han kunde. Honom och Arbis har jag så mycket att tacka för, säger hon.

Och snart är det dags för premiär. Att få göra just Phantom of the Opera är speciellt.

– Material från Fantomen var det första i musikalgenren jag sjöng för min sångpedagog i Motala musikskola när jag var kanske 15 år, berättar Hanna Ulvan.

– Det är en magisk föreställning. Det har blivit en klassiker och det finns ingenting att jämföra med. Den är sin egen genre.