Utomlands, främst i USA, har polymerlera börjat leta sig in på konstmuseer, men i Sverige är materialet ganska okänt. Många som hör talas om det associerar direkt till lera för barn, som cernitlera. Men för EvaMarie Törnström är materialet mycket mer än så. Hon har varit fast sedan hon upptäckte en liten ödla, signerad John Stuart Anderson, på en flygplats i USA. Det komplicerade mönstret som täckte den förbryllade och fascinerade.

– Jag kunde inte för mitt liv begripa hur han hade gjort, säger hon.

Nu importerar EvaMarie Törnström sin polymerlera från Tyskland. Märket Fimo finns i pysselaffärer, men den konstnärskvalitet hon vill ha är svårare att komma över här.

Artikelbild

| Vitruviansk Sleipner. Stommen i EvaMarie Törnströms skulpturer är ståltråd, som sedan kläs med lera.

Hon har ett stort hästintresse och det slår igenom i hennes skapande. På hyllorna i ateljén står hästar i alla möjliga varianter och former.

– Vad är en häst? Jag undersöker hur mycket som kan plockas bort, eller läggas till, utan att förändra det faktum att det ändå är en häst jag avbildar, säger hon.

Varför alltid hästar?

– Jag behöver sätta gränser, annars skulle jag bli tokig av lerans alla möjligheter.

Artikelbild

| En "cane". Motivet görs först i större skala och trycks sedan ihop från sidorna. När staven skivas får man identiska plattor.

Polymerleran har lett henne utomlands. Hon är invald medlem i International Polymer Clay Association (IPCA), som har sitt säte i USA, och i organisationens första bok med skulptörer från hela världen så är EvaMarie Törnström den enda representanten från Sverige.

– Jag är den enda svensken som är internationellt känd, säger hon.

Artikelbild

| Psykedeliskt. Plattor från en "cane" har använts för att klä in en häst.

Nyligen var också hennes klänning ”Roxen moonlight dress” en av vinnarna när IPCA utsåg de bästa verken från 2015. På framsidan är den korta svarta klänningen täckt av tunna runda lerplattor som pryds av ett motiv med hästar i månsken. Plattorna har fogats samman med gummitråd.

– Klänningen ska tåla att man rör sig i den.

Artikelbild

| Kusar. EvaMarie Törnströms skulpterar hästar och inget annat.

Den tävlade i klassen för "mixed media" och lyftes fram till första plats av både medlemmarna och en jury.

I början av juli är EvaMarie Törnström en av talarna när IPCA anordnar Eurosynergy 2 i franska Bordeaux. Till den första europeiska konferensen 2014 kom ungefär 150 deltagare från 29 länder. Mycket tyder på att de blir ännu fler i år, menar hon. Ämnet för hennes föreläsning är kreativitet.

Artikelbild

| Skulptur av EvaMarie Törnström.

– Jag ska prata i en och en halv timme inför människor som jag beundrar väldigt mycket, men publiken brukar vara välvillig. Jag har rätt mycket kreativitet i mig, det är jag trygg med.

Hon siktar på att ha sin presentation klar mer än en månad i förväg.

Artikelbild

| Skulptur av EvaMarie Törnström.

– Sen ska jag göra som amerikanerna och öva, öva och öva så att allt låter jättespontant när det är dags.

Här hemma håller EvaMarie Törnström workshops för att sprida lerans möjligheter och för att få loss kreativiteten hos dem hon handleder.

Artikelbild

| En enkel "cane".

– Det brukar bli en gång i månaden ungefär. Jag vill ge dem som kommer en fingervisning om hur de ska komma vidare i sitt skapande. Leran är så mångsidig att det knappt finns några begränsningar.

Varför har inte polymerlera slagit igenom här?

Artikelbild

| Nya former. EvaMarie Törnström hemma vid arbetsbordet.

– Jag vet inte, men det börjar komma mer och mer. Nu finns det en nordisk Facebook-grupp med över 100 medlemmar, så det växer, säger hon.