– Det är väldigt skönt att vara på ett ställe där man kan ta plats, och där det inte finns lärare som bara uppmuntrar dem som pratar mycket och tar plats själva.

Det säger Linnea Eriksson från Karlstad. När vi träffar henne spelar hon piano i en övning där man tränar på att använda instrument man kanske inte är så van vid. Popkollo startade 2003 av popartisten Marit Bergman i Hultsfred, tillsammans med föreningen Rockparty. Syftet är uppmärksamma och engagera tjejer och transpersoner inom musik. Bakgrunden är att musikbranschen inte är helt jämställd. Efter femton år är Popkollo ett koncept med olika grenar som arrangeras på fler platser i Sverige.

– Jazz kan ju vara väldigt gubbigt. Jag har själv spelat i många olika band och gått olika musikutbildningar. Men jag har alltid varit i minoritet, säger ledaren Hanna Boman.

Artikelbild

| Sång- och musikledaren Elin Andersson värmer upp Emmie Olsson, Nora Lindholm och Momo Mörk Shingan på sångpasset.

Under den här sommarveckan på Lunnevads folkhögskola så råder inte den omständigheten. Deltagarna är avslappnade och vågar uttrycka sig som dem de är. Ledarna är både musiker och duktiga på att inspirera. De får också besök av pianisten Lisa Ullén.

– Det är också väldigt roligt att vara på ett kollo med bara tjejer, transpersoner och icke-binära. Men det är också mycket musik och ett bra sätt att lära sig, säger MomoMörk-Shingan.

Detta är hennes fjärde kollo. Trots att trummor inte är hennes huvudinstrument så går hon loss på scenen. Jazz handlar om improvisation och här blir det mycket av det. Musikledaren Frida Simmons ger dem hela tiden nya utmaningar:

– Vi ska testa en grej som alla klarar lite olika, men som låter lika fett varje gång, säger hon.

Artikelbild

| Agnes Andreasson, Ingrid Malmén och Linnea Eriksson testar olika uttryck på pianot.

Och där bakom trummorna händer något med Emmie Olsson, som annars mest sjunger och spelar stränginstrument som ukulele, banjo och bas. Eller med Nora Lindholm som annars sjunger och spelar tvärflöjt.

– Framför allt är jag här för att lära mig mer om musik. Det är bra att testa nya saker och träffa nya människor, säger Nora Lindholm.

Artikelbild

| Inte regler, men riktlinjer som alla först kommer överens om sätter några av förutsättningarna för Popkollo.

Inne i pianorummet övar Ingrid Malmén bluestolvor med eleverna, som får leka med sina musikaliska talanger.

Hon är även ordförande för Popkollo Jazz, och poängterar att Popkollo är mer än ett musikläger.

Artikelbild

| Emmie Olsson får instruktioner bakom trummorna av Frida Simmons.

– Det finns politiska motiv bakom. De handlar mycket om feminism och om jämställdhet. Popkollo ska verka för att musikbranschen ska bli jämställd, fram tills år 2052. Om det infrias för det årtalet, så läggs Popkollo ned. Om branschen inte är jämställd då, så ska man omforma konceptet helt och hitta nya vägar, säger Ingrid Malmén