Ett ljus i det mörker som Àr lögnen

Vad Àr sant och vad Àr falskt om krisen i Svenska Akademien? Viktor Andersson har lÀst Matilda Gustavssons reportagebok "Klubben".

I "Klubben" fördjupar journalisten Matilda Gustavsson sin granskning av kulturprofilen och Svenska Akademien. För sitt reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter tilldelades hon Stora journalistpriset.

I "Klubben" fördjupar journalisten Matilda Gustavsson sin granskning av kulturprofilen och Svenska Akademien. För sitt reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter tilldelades hon Stora journalistpriset.

Foto: Thron Ullberg

Litteratur2019-11-30 06:55

Litteratur

Matilda Gustavsson

Klubben

Albert Bonniers förlag

I början av oktober gick poeten och kritikern Göran Sommardal till angrepp mot mediernas bevakning av krisen i Svenska Akademien. Han hÀvdade bestÀmt att den inte speglar verkligheten. Det talas för mycket om skandaler och elÀnde, menade Sommardal, och för lite om Akademien som bedömare av litteratur.

Hur tĂ€nkte egentligen Sommardal? Krisen i Akademien har aldrig handlat om litteratur – den har handlat om Akademiens nĂ€ra band till den sĂ„ kallade kulturprofilen. SĂ€rskilt den för detta akademiledamoten Katarina Frostensons relation till denne man. Krisen har handlat om korruption, maktmissbruk, jĂ€v och sexuella övergrepp. Jag rĂ„der Sommardal att lĂ€sa Matilda Gustavssons bok "Klubben" för att bli pĂ„mind som den saken.

LÄt oss ta det frÄn början. Metoo-hösten 2017 publicerade Matilda Gustavsson ett reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter. Sammanlagt 18 kvinnor vittnade oberoende av varandra om vÄldtÀkt, hot och sexuella trakasserier. Reportaget satte i gÄng en kedja av hÀndelser som ledde till att kulturprofilen nu avtjÀnar ett fÀngelsestraff för vÄldtÀkt och till att Akademien krackelerade. "Klubben" Àr en fördjupning av reportaget och en inblick i det omfattande förarbetet.

Den som vÀntar sig nya avslöjanden och en spÀnnande historia om en driven journalists febriga jakt pÄ sanningen lÀr dock bli besviken. Gustavsson grÀver förvisso vidare men hittar inte mycket som andra redan har dragit fram i ljuset. Jag lÀmnas i mÄngt och mycket med samma frÄgor som jag haft Ànda sedan hösten 2017. Bokens styrka ligger i att Gustavsson ÄtervÀnder till kvinnornas vittnesmÄl. Hon lÄter kvinnorna tala utan att avbryta dem.

I centrum för granskningen stÄr kulturprofilen och den kulturscen som han drev tillsammans med Katarina Frostenson. För 30 Är sedan var det ett tillhÄll för unga konstnÀrer och hippa intellektuella. Den sÄ kallade klubben tycks dÄ ha varit en sjÀlvklar plats att söka sig till för den som ville fÄ in en fot i Stockholms kulturliv. Men nÀr Gustavsson besöker klubben hösten 2017 Àr det ett ohippt stÀlle pÄ dekis dÀr kulturtanter och kulturgubbar som serveras dyrt vin av unga kvinnor och bjuds pÄ poesilÀsningar, konserter och föredrag.

Jag har sjÀlv besökt klubben tvÄ gÄnger, och kan dÀrför bekrÀfta att det stÀmmer. Första gÄngen var jag ovetande om stÀllets rykte och dÀr för att framtrÀda som debutant, andra gÄngen var jag bÀttre informerad och besöket var en regelrÀtt rÀddningsaktion. Jag önskar bara att jag fÄtt veta tidigare, lÄngt mycket tidigare.

Matilda Gustavsson tar oss med till det gamla Stockholm, dÄ Stig Larsson skrev genialiska grejer, dÄ det hippaste stÀllet i stan hette Prinsen och dÄ en med tiden inflytelserik vÀnskapskrets bildades. Hon ger sig pÄ att portrÀttera sÄvÀl kulturprofilen som Katarina Frostenson och Horace Engdahl. Gustavsson hÄller sig dock till fakta och aktar sig för att spekulera. Att dessa fakta sedan ger upphov till spekulationer hos lÀsaren Àr dÀremot ofrÄnkomligt.

Mycket har sagts om kulturprofilen och krisen i Akademien. Det finns berÀttelser och motberÀttelser, fakta och vilda konspirationsteorier, förklaringar och bortförklaringar, vittnesuppgifter och rykten. Sanningen har slitits i bitar och gÄr inte lÀngre att kÀnna igen. Men om lögnen Àr ett mörker sÄ Àr "Klubben" ett ljus som brinner i det mörkret.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!