När Östgötateaterns presenterar de stora produktionerna för spelåret 2019/2020 är det en stor spännvidd.

– Jag är fortfarande i ett slags pejlande över vad som funkar och vad Östgötateaterns publik vill ha. Det är en brokig bukett vi bjuder på nästa spelår. Förhoppningsvis finns det nåt för alla utan att vi för den skull tappar i skärpa, säger teaterchefen Nils Poletti.

Både "Rocky Horror Show" och "Galleri 6" rullar för välfyllda salonger och gör snart det traditionella scenbytet mellan Norrköping och Linköping och tvärtom. Nu ska teatern ta nästa steg för att uppnå teaterchefens vision om en teater som ska nå fler, breddad publik och vara mer inkluderande.

Artikelbild

| "Vi ska testa nya former och jag vill ta till vara kreativiten som finns i huset", säger teaterchefen Nils Poletti om den experimentscen som Östgötateatern öppnar i augusti.

– Både Rocky och Galleri 6 har uppnått publikmålen och det känns skönt att kunna säga till styrelsen, skrattar Nils Poletti.

Det nya spelåret inleds med nutida cirkus.

– Den nutida cirkusen är de som är med och utvecklar det som händer idag. Här möts Akrobatik och robotik, säger Nils Poletti om föreställningen "The Last Fish".

Fem cirkusartister, två musiker från SON och en industrirobot samsas på scenen i en föreställning som beskrivs som aktuell och dystopisk men också ljus, hoppfull och vacker.

Artikelbild

| "Vi ska testa nya former och jag vill ta till vara kreativiten som finns i huset", säger teaterchefen Nils Poletti om den experimentscen som Östgötateatern öppnar i augusti.

En riktig utmaning blir det också när Östgötateaterns som första svenska teater tar sig an Göthes "Faust II" i regi av Richard Turpin.

– Den ska vara omöjlig att göra och det är därför vi vill göra den. Den tar vid där första Faust slutade. Jag ser den som en slags roadmovie, en resa genom västerlandets dåvarande idéhistoria, säger Nils Poletti.

Artikelbild

| När Östgötateatern presenterade programmet för nästa spelår för sina abonnenter bjöds det ett smakprov ur kommande musikalen "Lizzie" av Karin Oscarsson och Axel Tengroth.

En teaterfest utlovas med mytologiska vidunder, gudar, gudinnor och riddare i något som beskrivs som en Game of Thrones för teatern.

Musikal ska det också bli och här ska Östgötateatern testa ett nytt format.

Artikelbild

| När Östgötateatern presenterade programmet för nästa spelår för sina abonnenter bjöds det ett smakprov ur kommande musikalen "Lizzie" av Karin Oscarsson och Axel Tengroth.

– Vi lanserar minimusikalen. Det är ett mindre format med lite vassare budskap och form. Det blir ändå en rejäl uppsättning men som ryms under en vanlig produktionsbudget, säger Nils Poletti.

Det är den amerikanska rockmusikalen "Lizzie" som får Sverigepremiär och bygger på ett autentiskt mordfall i Fall River, Massachusettes 1892. Två föräldrar mördas med yxa och familjens yngsta dotter anklagas för morden men frias senare i brist på bevis. Mordet är fortfarande ouppklarat. Musikalen har fyra starka kvinnliga karaktärer och utspelar sig i en Viktoriansk omgivning, det blir gotisk skräck och musik inspirerad av band som The Runaways, Riot Grrl-pionjärerna Bikini Kill och Heart.

Artikelbild

| Nils Poletti, Martin Waerme, Magali Bancel, Karin Oscarsson, Richard Turpin och Axel Tengroth presenterade Östgötateaterns kommande spelår för sin abonnemangspublik.

"Rampfeber" anses av många som tidernas roligaste komedi. Det är första gången som Östgötateaterns tar sig an denna fars om en fars och för regin står teaterns egen Pontus Plaenge.

– Rampfeber är svår att misslyckas med. Det är en otroligt välskriven pjäs och en klassisk fars. Det blir Plaenges första fars och jag tror det kommer att gifta sig väldigt väl. Han är otroligt hantverkskunnig, säger Nils Poletti.

Pjäsen handlar om ett inte särskilt framgångsrikt teaterkompani och deras vedermödor med att sätta upp den mediokra farsen "I bara mässingen". Det går sådär...

En helt ny scen startas under det kommande spelåret. Det blir en experimentscen som kommer att hålla till på klassiska Lilla Teatern i Norrköping. Någon repertoar är inte spikad ännu.

– Vi öppnar i augusti. Fyra produktioner ligger i starten. Tanken är att vi där ska ha ett annorlunda tilltal och billigare biljettpriser. Vi testar nya former och jag vill ta till vara på kreativiteten som finns i huset, säger Nils Poletti.