Omkring 80 grafiska verk i urval presenteras. Men under sju Ärtionden har han producerat omkring 500 olika grafikblad. En helt otrolig mÀngd! För att inte tala om alla stora mÄlningar han skapat. PÄ motsatt sida i det högresta ateljéhuset finns svartvita arbeten. HÀr blir det politiskt-satiriska greppet tydligare.
Han behĂ„ller sitt skarpa bett, den gode Almlöf, timid och lĂ„gmĂ€ld som person, men intensiv i konsten. De Ă€ldsta verken Ă€r portrĂ€tt frĂ„n 1953â1955 och de senaste frĂ„n 2015 med de typiskt almlöfska slĂ€ttlandskapen mot VĂ€ttern. Starka fĂ€rger i rött, gult, blĂ„tt och grönt. HĂ€r finns ofta ocksĂ„ en finstĂ€md poesi med ljusatmosfĂ€r och minimalism i formsprĂ„ket som jag tycker om.
I de svartvita bilderna har ju Almlöf annars tillÀmpat ett medvetet men ganska grovhugget formsprÄk ungefÀr som Bror Hjorth, Sven X:et Erixson eller Petter Zennström. Ett arv frÄn den tyska expressionismen under mellankrigstiden. Ett sprÄk som ocksÄ lÀmpar sig för snabb samhÀllskritik.
SamhÀlle och natur Àr Äterkommande och sammanflÀtade teman i Almlöfs intressesfÀr. DÀrför ocksÄ naturligt med ett konsekvent miljöengagemang i hans konstnÀrliga gÀrning. Genom att lyfta fram naturens skönhet och vÀxtkraft blir viljan till skydd och omsorg större.
NÀsta Är fyller Bertil Almlöf 90 Är. Man har all anledning att lyfta pÄ hatten och buga inför denna idoga och uthÄlliga konstnÀrsgÀrning. AktningsvÀrd produktion. Respekt. Imponerande.