Konsert

”Lördagskonsert” 

S:t Lars kammarkör, barockorkester under ledning av Torbjörn Köhl, sångsolisterna Lovisa Alinder, Maria Erlansson och Gyuri Barabás. Dirigent Bo Ingelberg.

Artikelbild

| Solisterna Lovisa Alinder och Gyuri Barabás fick den rytmiskt komplicerade ”Du som sitter på Fadrens” att verka så enkel.

S:t Lars kyrka, Linköping, 26/10

Betyg: 3

Det är inte alla kompositörer som får kungliga uppdrag. Italienaren Vincenzo Albrici var en av de få. I mitten av 1600-talet bad Sveriges drottning Kristina honom att komponera musik till ”Fader wår”.

Albricis korta verk inledde lördagens konsert och följdes av den mässa som Johan Helmich Roman komponerade ett sekel senare. Mässan är ett av de första kyrkliga verk som skrivits för det svenska språket.

Artikelbild

| S:t Lars kyrkas Bo Ingelberg gav spännande information om verken innan han dirigerade instrumentalister och sångare genom konserten.

De drygt tjugo sångarna i S:t Lars kammarkör tvekade en smula i sina insatser i Albrici, något som de dock tog igen i Roman. Musiken i sig är tidstypisk och helt okej, om än inget som riktigt griper tag i mig. Men de tre solisterna har i några riktigt fina stycken att excellera i. Maria Erlanssons varma alt gjorde sig bra i S:t Lars kyrkas lättsjungna akustik. Lovisa Alinders fina sopran rörde sig ledigt i satsen ”O Herre gud, himmelske konung” och Alinder och basen Gyuri Barbabás fick sin rytmiskt komplicerade duett att verka så enkel.

Barockensemblen med sina fjorton instrumentalister gav mersmak. Musikerna var verkligen samspelta, deras klang härligt tät och de fina nyanseringarna både anförde och ackompanjerade kören under Bo Ingelbergs tydliga ledning.

Dem vill jag höra mer av!