Recension2019-10-18 10:00

”Jag, pappa?” med Kodjo Akolor
Betyg: 2
Manus: Bjarni Thorsson
Bearbetning: Baker Karim, Kodjo Akolor, Isabel Linander
Regi: Baker Karim
Konsert & Kongress, Linköping 17/10, Flygeln, Norrköping 18/10

Kodjo Akolors ”Jag, pappa?” hade premiär i våras i Stockholm och har därefter åkt på Sverigeturné. Under ett av veckans stopp i Östergötland, i Linköpings Konsert & Kongress, blev föreställningen flyttad i sista stund, från Crusellhallen till betydligt mindre Studion som inte ens den blev helt fullsatt. Och efter pausen försvann några från publiken helt, vilket var lite synd – för andra halvan var åtminstone bättre.

Kodjo Akolor är känd från radio och tv som programledare och komiker, men har under de senaste åren även riktat in sig på en skådespelarkarriär. I ”Jag, pappa?” skiftar han snabbt mellan olika karaktärer som sig bör i en monolog – men trots roliga dialekter är det ganska svårt att särskilja de olika personligheterna. Är de egentligen versioner av en och samma person, honom själv?

Kodjo passar bäst i det spontana där han inte tvingas in i något förutbestämt. Det är i de P3-lika stunderna han kommer till sin rätt, men nog finns förbättringspotential också i gestaltning av de djupare pappakänslorna (och som mamma är han nog parodiskt roligast). Tyvärr har jag blivit mer imponerad av skolungdomars prestationer förr, så det finns en hel del kvar att jobba på.

Karta: Linköping Konsert & Kongress