Konsert

”Funeral music” med Domkyrkans kammarkör och Östgöta Barock

Dirigent Marie-Louise Beckman

Artikelbild

| Stråkar, continuo-orgel och obligat oboe en välljudande fond för solisten Richard Lindström.

Betyg 4

Linköpings domkyrka, 3/11

 

Programmet var fint sammansatt, perfekt för att gå den gångna helgens karaktär till mötes – funderingar, frågor, kanske sorg…

Purcells begravningsmusik för Queen Mary smekte och tröstade, ett liniment för stela och trötta själar. Två basuner, en barocktrumpet samt pukor signalerade det högtidliga allvaret. Körens tonbildning utstrålade värme och andades närhet. 

Jag undrar om den gode Purcell någonsin hade bråttom – hans musik är brådskans absoluta motsats! Så även i Sven-David Sandströms spännande bearbetning av hans ”Hear my prayer”. Tack vare Beckmans ledning – och körens kapacitet, förstås – bibehölls spänsten och klangkärnan genom de långa legatobågarna. Detsamma gällde den trygga ”Abendlied” av Rheinberger.

I Bachs kantat ”Ich habe genug” utgjorde stråkar, continuo-orgel och obligat oboe en välljudande fond för solisten Richard Lindström. Honom hör jag gärna igen, hans basröst var fri från den svulstighet som sällan trivs ihop med Bach. Det var inte fråga om någon tordönsbas på de låga tonerna, men det passade till texten som sjöngs: ”somna in”.

I Nystedts tolkning av ett Bachstycke blev känsliga insatser och intonation en utmaning för sångarna. Samtidigt blev deras finaste insats samme Nystedts dynamiska ”Great are you, o God”, sagolikt vackert!

Det här var en optimal avslutning på Alla själars dag.