Sommaren är kort. På Filmhuset i Stockholm var det uppropsstämning när den svenska filmbranschen presenterade sin höstrepertoar, som man hoppas ska resultera i fina festivalvinster samt pressa upp den svenska besöksandelen av biokakan.

En minitrend handlar om verklighetsbaserad journalistik som nu har blivit till (förhoppningsvis) rafflande storfilm. Först ut är Jesper Ganslandts skildring av Martin Schibbyes och Johan Perssons upplevelser i Etiopien, "438 dagar". Manusförfattaren Peter Birro beskriver sig som en apotekare i processen med att göra filmmanus av boken med samma namn.

Det blir några droppar Carl Bildt, några droppar Ogaden och så personerna Martin och Johan. Sedan får man kalibrera de olika aspekterna, säger Peter Birro.
Artikelbild

| Jonas Karlsson dyker även upp i "Quick", i rollen som journalisten Hannes Råstam, som tillsammans med Jenny Küttim (Alba August) nystar i fallet Thomas Quick. Pressbild.

Grävare – nu och då

"Rättskandalen som skakade Sverige", så lanseras filmen om Thomas Quick. David Dencik spelar titelrollen och historien bygger på journalisterna Hannes Råstams och Jenny Küttims grävande efter sanningen i ett fall, som av många länge ansågs som klappat och klart.

Ett nutida grävjobb utförs av filmaren Fredrik Gertten ("Bananas", "Den unge Zlatan") i dokumentären "Push". Den utgår från den till synes enkla frågeställningen om varför det har blivit så dyrt att bo. Trailern berör skatteparadis med grumliga pengar och visar kvarter i de rikaste delarna av London där inga vanliga människor längre har råd att bo. Faktum är att ingen bor där.

Att folk i dag kan tjäna pengar på att hus står tomma, det är helt sinnesjukt. Situationen är riktigt illa och den här sjukan har nått även Sverige, säger Fredrik Gertten.
Artikelbild

| Levan Akins "And then we danced" visades till stort jubel i Cannes i våras. Nu får filmen om förbjuden homosexuell kärlek i Georgiens dansvärld svensk premiär. Pressbild.

Extremism i närbild

Det bjuds på fler starka dokumentärer i höst. Jane Magnusson, som gjorde succé förra året med sin film om Ingmar Bergman, har nu tagit sig an nationalklenoderna Hasse Alfredson och Tage Danielsson i filmen "Hasse & Tage – en kärlekshistoria". Dessutom blir det film om Sara Lidman, i Gunilla Breskys regi. Hon har utgått från Sara Lidmans egen dagbok i arbetet med filmen "Sara - med allt sitt väsen".

Artikelbild

| Martin Schibbye och Johan Perssons erfarenheter av fångenskap i Etiopien har blivit storfilm med Gustaf Skarsgård och Matias Varela i huvudrollerna. Pressbild.

En dokumentär som kanske stod ut lite extra var Agnieszka Lukasiaks "Could this be you", som bland annat genom rekonstruktioner av de inblandades egna trauman är en djupdykning in i frågeställningen om vad som driver en extremist. I det material som visades bär de medverkande i det dramatiska experimentet rånarluvor.

I England är de listade som de mest eftersökta extremisterna. Jag vill inte säga för mycket om dem, hela idén är att man inte ska veta vilka de är förrän i slutet av filmen. Jag har velat titta på vad det är som gör att folk kan gå så långt, säger Agnieszka Lukasiak.
Artikelbild

| Jonas Gardell ville gärna återvända till sin klassiker "En komikers uppväxt", som blivit film med Johan Rheborg i huvudrollen. "Det är viktigt att våga titta tillbaka, det har blivit en annan sorts berättelse den här gången", säger Jonas Gardell. Pressbild.

Musikfilm i jul

Lagom till jul blir det musikaler på schemat. Först ut är den dramatiskt laddade "Jag kommer hem igen till jul", som bygger på en idé av Peter Jöback, som också spelar huvudrollen. Och på juldagen är det Tomas Ledins låtskatt som står i fokus. Musikalen "En del av mitt hjärta" handlar om (den sensuella ) Isabella som jobbar som finansvalp i Stockholm. Tomas Ledin är ganska tagen över filmen, berättar han efteråt.

Artikelbild

| Roy Andersson tävlar snart på filmfestivalen i Venedig med sin nya film "Om det oändliga". Sist han var där vann han Guldlejonet. Pressbild.

Det var viktigt för mig att det inte skulle kännas corny, att musiken skulle vara väl integrerad och att manuset egentligen skulle kunna stå för sig själv. Det tyckte jag att det gjorde.

TT: Är filmen bra då?

Artikelbild

| "De betyder för lite idag, det var dags att damma av det här fina monumentet", säger regissören Jane Magnusson om sina huvudpersoner i dokumentären "Hasse och Tage – en kärlekshistoria". Pressbild.

Det här betyder så mycket för mig så det är svårt att säga. Men när jag såg filmen blev jag verkligen glad. Jag hade med mig min fru Marie och tittade mest på henne, jag ville se hennes reaktioner. Och när jag såg henne tänkte jag: "det blir bra det här".