19 november var det tänkt att ”Marken brinner” skulle­ har nypremiär i Norrköping, men så blir det inte. Pjäsen har spelats i Linköping under hösten men 14 av totalt 38 planerade föreställningar har ställts in. Anledningen är att det vid några tillfällen varit oroligt i publiken. Pennor ska ha kastats på en av skådespelarna, och efter flera föreställningar har ensemblen även hittat ritade hakkors, något som också har polisanmälts.

”Marken brinner” tar avstamp i kravallerna i Husby förra året och tar bland annat upp rasism. Föreställningen vänder sig till ungdomar från 15 år och uppåt. Att Ung scen/öst nu tar det drastiska beslutet att lägga ner pjäsen handlar om ensemblens arbetsmiljö.

– Det är av arbetsmiljöskäl. Det har varit tungt för ensemblen att spela i relation till de här rasistiska reaktionerna som föreställningen har mött och hela tiden riskerar att möta, säger Malin Axelsson chef och konstnärlig ledare för teatern.

Det är inte något i själva pjäsen som ni är tveksamma till eftersom ni inte vill fortsätta?

– Nej, det handlar inte om det. Det handlar om den strukturella rasism som finns i samhället och på skolor. Det här är något som vi på teatern måste bli bättre på och kommer att arbeta vidare med och tänka omkring. Vad är vårt, skolornas och de vuxnas ansvar när man möter den här rasismen?

Menar du att lärarna brustit i ansvar under de här föreställningarna?

– Ja, i vissa fall har det varit så. Vi jobbar nära skolans värld, och den rasism som är närvarande där blir även närvarande i scenrummet på vår teater.

Har beslutet att lägga ner tagits i enighet mellan ensemblen och teaterns ledning?

– Ja, det skulle jag säga. Självklart ville vi helst fortsätta spela, men vi måste ta hänsyn till hur skådespelarna mår.

Nasim Aghili, som regisserat ”Marken brinner”, har samma bild.

– Jag är frilansare och har inte varit på plats på teatern, men mitt intryck är att beslutet tagits i samstämmighet, säger hon.

Finns det något du hade velat göra annorlunda?

– Nej, inte jag eller skådespelarna. Däremot så har vi alla insett att det inte att går att göra en föreställning om strukturell rasism, utan att ha ett stort arbete runtomkring. Ämnet är för kontroversiellt. Teatern, skolan, alla institutioner som vi varit­ kontakt med, bör göra en större ansträngning för att lägga grunden till ett antirasistiskt arbete, säger Nasim Aghili.

Som en följd av de problem som uppstod i Linköping engagerade Ung scen/öst två pedagoger för att stötta och diskutera med elever och lärare i samband med teaterbesöket. De klasser som redan bokat in sig på någon av föreställningarna i Norrköping erbjuds nu i stället­ besök av pedagogerna, berättar Malin Axelsson.

– De kommer att föra föreställningens tankar och budskap vidare, säger hon.

Fotnot: Ingen av skådespelarna i ensemblen har velat uttala sig.