Godissug efter rena Trumplögner

Fejkade nyheter till fördel för Trump delades av miljoner pÄ sociala medier. Klick, klick, klick. Tugg, tugg, tugg.

Trump delade sjÀlv en av fejknyheterna.

Trump delade sjÀlv en av fejknyheterna.

Foto: Nam Y. Huh

Åsas krönika2016-12-03 06:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mycket har handlat om lögner och Äsiktsbubblor denna Trumphöst. Alla mÀnniskor svÀnger sig med vita lögner och söker bekrÀftelse pÄ sin egen vÀrldsbild dessutom. Jag med. Det Àr alldeles naturligt i mÀnskliga grupper.

Men nÀr ren lögn blir okej, dÄ Àr hela samhÀllsbygget hotat. Och nÀr mÄnga Àr beredda att svÀlja, vill svÀlja, osanningar, dÄ Àr det Àr riktigt illa.

Inför och efter det amerikanska presidentvalet delades rena fejknyheter i en förfÀrlig omfattning pÄ sociala medier. Jag lÀser om det i bland annat SvD, dÀr USA-korren Erik Bergin gjorde en utmÀrkt sammanfattning 30/11.

Jag tÀnker att sÄna klickmonster Àr som smÄgodis, akut sug gör att man slÀnger in en nÀve och tuggar i sig. EfterÄt mÄr man illa. Och Àr fortfarande hungrig. Klick, klick, klick pÄ gilla-knappen istÀllet för riktig mat.

Lögnen om att pÄven stöder Trump delades pÄ Facebook 1 miljon gÄnger. En miljon! SÄ mÄnga mÀnniskor tyckte att det lÀt rimligt och skickade vidare utan att ifrÄgasÀtta kÀllan. In med en hallonbÄt och svÀlj bara. Att de sajter som lanserade nyheten senare tog bort den, spelade ingen roll, dÄ var godisfrossan redan igÄng.

En annan fejknyhet var att en FBI-agent som misstÀnktes i samband med Clintons e-postlÀcka hittats död. Den sagan togs ocksÄ bort frÄn den hemmagjorda nyhetssajt dÀr den först publicerades, men spreds vidare och skrevs om, med knorren att FBI-agenten blev mördad.

Donald Trump sjÀlv delade myten att illegala immigranter stod för 3 miljoner Clintonröster. DÀrmed skulle han egentligen fÄtt flest röster, menade han... I sjÀlva verket fick Clinton 2 miljoner fler röster Àn Trump.

Observera att det inte handlar om tolkningar eller olika perspektiv. Utan rena pÄhitt. Som mÄnga glatt stoppar i sig. Tugg, tugg, tugg. Klick, klick, klick.

Är det dĂ„ politiska mörkermĂ€n som producerar de fejkade klicknyheterna? Kanske i vissa fall. Men frĂ€mst Ă€r det (enligt SvD vars kĂ€lla Ă€r den amerikanska granskningssajten Buzzfeed) privatpersoner som tjĂ€nar pengar pĂ„ Googleannonser.

MÄnga av dem finns utanför USA. De skapar egna lÄtsas-hemsidor fyllda med smÄgodis. Och de uppger nu i intervjuer att Trumpnyheterna gick bÀst. NÀr de försökte med Clinton-pÄhitt sÄ var intresset noll.

Är det den omtalade klyftan, eller vad? Det Ă€r hur som helst förfĂ€rligt. NĂ€r kĂ€llkritiken Ă„ker ut, dĂ„ flyttar lögnen in.

"Om sanning och lögn har samma vÀrden, om sanning och lögn Àr nÄgot vi vÀljer allt eftersom det passar oss för stunden, var hamnar vi dÄ?", skriver Jonas Gardell i i ett öppet brev (Expressen 30/11) till Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Precis. Det gÄr inte lÀngre att komma undan med "vi Àr bara en plattform, öppen för alla och har inget ansvar för innehÄllet".

Varken för Google, Facebook eller Twitter. Allt fler Àr överens om det.

De mÄste ha ansvariga utgivare, de mÄste sÄlla bort rena, uppenbara lögner. Det hÀr Àr tusan i mig ingen lek lÀngre.

Åsa Christoffersson Ă€r kulturredaktör i Östgöta Media. NĂ„s pĂ„ asa.christoffersson@ostgotamedia.se.

Krönika