NÀr ska vi sluta söka bekrÀftelse hos barnen?

Först i epilogen fÄr barnet ta plats. Vuxnas vardagsproblem fÄr alldeles för stort utrymme i barnlitteraturen.

I Frank Furus debutbok ”Ni Ă€r inte min mamma” hittar flyktingbarnet Aysha trygghet hos nya omsorgspersoner. Men ingen kan ersĂ€tta hennes riktiga mamma. Frank Furus och Linda Bondestams bok prisades 2022 med Punni-priset.
(Bilden Àr beskuren.)

I Frank Furus debutbok ”Ni Ă€r inte min mamma” hittar flyktingbarnet Aysha trygghet hos nya omsorgspersoner. Men ingen kan ersĂ€tta hennes riktiga mamma. Frank Furus och Linda Bondestams bok prisades 2022 med Punni-priset. (Bilden Ă€r beskuren.)

Foto: Illustration: Linda Bondestam

Barnböcker2022-04-30 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Första meningen i Sara Lundbergs kritikerrosade bok ”Glömdagen” innehĂ„ller en personbeskrivning av en mamma. Hon Ă€r pojken Noas följeslagare genom hela berĂ€ttelsen. "Glömdagen" (Mirando Bok) Ă€r egentligen en saga om Noa, vilket Sara Lundberg markerar genom att lĂ„ta honom vara i bildernas förgrund, men i texten beskrivs nĂ€stan Noas mamma mer Ă€n pojken sjĂ€lv. 

Mammans stress Ă€r monstret i sagan, det lyckliga slutet Ă€r kravlöst: ”I morgon gör vi ingenting”, sĂ€ger mamman och Noa kan Ă€ntligen i lugn och ro bygga med sina klossar. Men Ă€ndĂ„ Ă€r det nĂ„got som skaver. Varför fĂ„r inte Noa vara huvudperson i sin egen berĂ€ttelse?

OcksĂ„ i Emma Virkes och Joanna Hellgrens ”Min mamma Ă€r snabbare Ă€n din” (Lilla Piratförlaget) skymmer förĂ€ldrarna sikten för barnens perspektiv. I boken jĂ€mför tvĂ„ barn sina mammors superförmĂ„gor och tĂ€vlar om vilken förĂ€lder som kan komma snabbast till hĂ€mtningen. Men varför skulle tvĂ„ förskolebarn fantisera om sina frĂ„nvarande förĂ€ldrar nĂ€r de kan bygga torn med bĂ€stisen eller obekymrat leka i sandlĂ„dan? För mig framstĂ„r sagan som en drömbild skapad av vuxna för att lindra sitt dĂ„liga samvete över att behöva lĂ€mna barn pĂ„ förskolan. Är inte det onödigt narcissistiskt?

VĂ„rdnadshavare Ă€r förstĂ„s i centrum av barnens liv, den första anknytningen de gör som smĂ„. Men nĂ€r barn börjar utforska vĂ€rlden, pĂ„ gĂ„rden, förskolan eller fritidsaktiviteter skapas nya band. Nya relationer att förstĂ„ och bevara. I ”Min mamma Ă€r snabbare Ă€n din” överskuggas vĂ€nskapen av mammorna.

I Barnboksprovningen frĂ„n Svenska Barnboksinstitutet gör litteraturforskarna Tuva Haglund och Malin Nauwerck en genomlysning av hur olika förĂ€ldraskapet skildras i barnlitteratur frĂ„n 2021. NĂ€r barnens omsorgsgivare inte kan hantera sin roll fĂ„r andra vuxna gĂ„ in och stötta, men ofta utkrĂ€vs ocksĂ„ en form av acceptans av barnet. I mĂ„nga barnböcker som rör allvarliga Ă€mnen söks en slags förstĂ„else hos barnet för förĂ€lderns situation. Mot denna dramaturgi bryter Frank Furus och Linda Bondestams prisade bok ”Ni Ă€r inte min mamma” (Berghs förlag). HĂ€r tvingas i stĂ€llet lĂ€saren att ”acceptera att barnets sĂ„r inte alltid kan lĂ€ka”, skriver forskarna.

I mĂ„nga bilderböcker finns (som en kontrast till litteraturen som rör svĂ„ra Ă€mnen) en Ă„terkommande beskrivning av det goda förĂ€ldraskapet. Det symboliseras av den lugna, trygga lĂ€sstunden tillsammans med förĂ€ldern. En mindre önskvĂ€rd förĂ€ldraroll har den vuxne som slött ser in i sin mobil i stĂ€llet för att uppmĂ€rksamma sitt barn. Den onda mobilen versus den goda boken. God natt-sagan har blivit en idealbild. 

Barnböcker skrivs av vuxna för barn, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kommer den vuxnes perspektiv alltid att skina igenom – Ă€ven i den mest barncentrerade litteratur. Men vad skulle hĂ€nda med barnlitteraturen om vuxenkollektivet kunde slĂ€ppa lite pĂ„ det dĂ„liga samvetet kring smĂ„ otillrĂ€ckligheter i förĂ€ldraskapet? Skulle vi dĂ„ slippa att barnböcker beflĂ€ckas med hĂ€mtningsstress och vardagliga förĂ€ldrabekymmer som barnen helst obekymrat skulle strunta i?

I ”Glömdagen” finns en epilog som helt skiljer sig frĂ„n tidigare avsnitt. Sara Lundberg lĂ€mnar sina vanligtvis realistiska mĂ„lningar och skissar i stĂ€llet guldstĂ€nkt utan begrĂ€nsningar. Ett gyllene diadem byter Ă€gare och hittar nytt hem i en efterberĂ€ttelse som bara kan utspela sig i barnets fantasi, fri frĂ„n vuxenvĂ€rldens ursĂ€kter och förklaringar. Mer sĂ„dant, tack!