Första meningen i Sara Lundbergs kritikerrosade bok âGlömdagenâ innehĂ„ller en personbeskrivning av en mamma. Hon Ă€r pojken Noas följeslagare genom hela berĂ€ttelsen. "Glömdagen" (Mirando Bok) Ă€r egentligen en saga om Noa, vilket Sara Lundberg markerar genom att lĂ„ta honom vara i bildernas förgrund, men i texten beskrivs nĂ€stan Noas mamma mer Ă€n pojken sjĂ€lv.
Mammans stress Ă€r monstret i sagan, det lyckliga slutet Ă€r kravlöst: âI morgon gör vi ingentingâ, sĂ€ger mamman och Noa kan Ă€ntligen i lugn och ro bygga med sina klossar. Men Ă€ndĂ„ Ă€r det nĂ„got som skaver. Varför fĂ„r inte Noa vara huvudperson i sin egen berĂ€ttelse?
OcksĂ„ i Emma Virkes och Joanna Hellgrens âMin mamma Ă€r snabbare Ă€n dinâ (Lilla Piratförlaget) skymmer förĂ€ldrarna sikten för barnens perspektiv. I boken jĂ€mför tvĂ„ barn sina mammors superförmĂ„gor och tĂ€vlar om vilken förĂ€lder som kan komma snabbast till hĂ€mtningen. Men varför skulle tvĂ„ förskolebarn fantisera om sina frĂ„nvarande förĂ€ldrar nĂ€r de kan bygga torn med bĂ€stisen eller obekymrat leka i sandlĂ„dan? För mig framstĂ„r sagan som en drömbild skapad av vuxna för att lindra sitt dĂ„liga samvete över att behöva lĂ€mna barn pĂ„ förskolan. Ăr inte det onödigt narcissistiskt?
VĂ„rdnadshavare Ă€r förstĂ„s i centrum av barnens liv, den första anknytningen de gör som smĂ„. Men nĂ€r barn börjar utforska vĂ€rlden, pĂ„ gĂ„rden, förskolan eller fritidsaktiviteter skapas nya band. Nya relationer att förstĂ„ och bevara. I âMin mamma Ă€r snabbare Ă€n dinâ överskuggas vĂ€nskapen av mammorna.
I Barnboksprovningen frĂ„n Svenska Barnboksinstitutet gör litteraturforskarna Tuva Haglund och Malin Nauwerck en genomlysning av hur olika förĂ€ldraskapet skildras i barnlitteratur frĂ„n 2021. NĂ€r barnens omsorgsgivare inte kan hantera sin roll fĂ„r andra vuxna gĂ„ in och stötta, men ofta utkrĂ€vs ocksĂ„ en form av acceptans av barnet. I mĂ„nga barnböcker som rör allvarliga Ă€mnen söks en slags förstĂ„else hos barnet för förĂ€lderns situation. Mot denna dramaturgi bryter Frank Furus och Linda Bondestams prisade bok âNi Ă€r inte min mammaâ (Berghs förlag). HĂ€r tvingas i stĂ€llet lĂ€saren att âacceptera att barnets sĂ„r inte alltid kan lĂ€kaâ, skriver forskarna.
I mÄnga bilderböcker finns (som en kontrast till litteraturen som rör svÄra Àmnen) en Äterkommande beskrivning av det goda förÀldraskapet. Det symboliseras av den lugna, trygga lÀsstunden tillsammans med förÀldern. En mindre önskvÀrd förÀldraroll har den vuxne som slött ser in i sin mobil i stÀllet för att uppmÀrksamma sitt barn. Den onda mobilen versus den goda boken. God natt-sagan har blivit en idealbild.
Barnböcker skrivs av vuxna för barn, och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kommer den vuxnes perspektiv alltid att skina igenom â Ă€ven i den mest barncentrerade litteratur. Men vad skulle hĂ€nda med barnlitteraturen om vuxenkollektivet kunde slĂ€ppa lite pĂ„ det dĂ„liga samvetet kring smĂ„ otillrĂ€ckligheter i förĂ€ldraskapet? Skulle vi dĂ„ slippa att barnböcker beflĂ€ckas med hĂ€mtningsstress och vardagliga förĂ€ldrabekymmer som barnen helst obekymrat skulle strunta i?
I âGlömdagenâ finns en epilog som helt skiljer sig frĂ„n tidigare avsnitt. Sara Lundberg lĂ€mnar sina vanligtvis realistiska mĂ„lningar och skissar i stĂ€llet guldstĂ€nkt utan begrĂ€nsningar. Ett gyllene diadem byter Ă€gare och hittar nytt hem i en efterberĂ€ttelse som bara kan utspela sig i barnets fantasi, fri frĂ„n vuxenvĂ€rldens ursĂ€kter och förklaringar. Mer sĂ„dant, tack!