Albert Bonniers förlag
Sara Danius utforskar vardagen och mĂ€nniskan som tidshistorisk varelse. Förra Ă„rets âDen blĂ„ tvĂ„lenâ fokuserade pĂ„ synligheten, den sinnliga verkligheten, för att dĂ€rmed fĂ„nga historiska förĂ€ndringar. PĂ„ ett skarpsinnigt och stilistiskt synnerligen underhĂ„llande sĂ€tt gjorde hon ting och klĂ€der till framtrĂ€dande tema hos realismens klassiker Stendhal, Balzac och Flaubert.
Bredare och mer personlig eftersom den utgĂ„r frĂ„n hennes olika intresseomrĂ„den Ă€r Sara Danius nya bok âHusmoderns dödâ. En tĂ€mligen hisnande blandning texter med tillkomstĂ„r mellan 1986 och 2013. Merparten har tidigare tryckts i Dagens Nyheter, annat Ă€r frĂ„n början anföranden eller förord i böcker. Inblick i hennes eget liv ger texten till Danius Sommar-program 2013.
En avundsvĂ€rd stilistisk lĂ€tthet prĂ€glar allt hon skriver. En del alltför korta texter kan dock lĂ€mna lĂ€saren otillfredsstĂ€lld. De borde inte ha tagits med om âHusmoderns dödâ hade etiketterats som essĂ€samling, men Danius nöjer sig ju med tillĂ€gget âoch andra texterâ i titeln.
Hon rör sig frÄn Tomas Tranströmers Stockholm (rummet uppmÀrksammar som en förbisedd kategori i hans poesi) och Walter Benjamins Berlin till de tyska kulturemigranternas Hollywood och farfar Orrefors-disponentens brukssamhÀlle.
HĂ€r finns inte bara de stora â Balzac, Proust, Joyce, Woolf , Thomas Mann. Spirituellt ges plats Ă€ven Ă„t en âsmĂ„klĂ„pareâ i litteraturhistorien, Ă„t mode, fotografi, konstglas, kokböcker och mat.
Med civilisationskritiska verktyg gĂ„r hon lös pĂ„ Bonniers kokbok, fyra versioner mellan 1960 och 2010. Drastiska belĂ€gg (dĂ€rtill autentiskt illustrerade â âVisste man inte vad dirty realism Ă€r, vet man det nuâ) för att medelklassens husmor en gĂ„ng var âbĂ„de kvinna och man, siren och slaktare, Eros och Thanatosâ. VĂ„r tid har avmaskuliniserat henne, precis som grĂ€nserna mellan mĂ€nniska och maskin blivit allt mer upplösta.
TitelessÀn Àr ett bevis sÄ gott som nÄgot pÄ att Sara Danius Àr en mÀstare i den svÄra genre som inte bara krÀver lÀtt buren bildning och stilistisk briljans utan ocksÄ vardaglig klokhet och skarpsinne.
DĂ€rtill kommer att essĂ€isten mĂ„ste gestalta och âsĂ€tta sig sjĂ€lv pĂ„ spelâ, som hon skriver i âSven Lindqvist in actionâ, den text som nog överraskar mig mest.
âHusmoderns dödâ Ă€r som en stor konfektask att först vĂ€lja favoritpraliner ur â för att sen glupskt avsmaka resten. Sara Danius erbjuder inte bara ett nytt sĂ€tt att lĂ€sa vĂ€rlden; implicit ryms hĂ€r en livsuppfattning.
Liksom Virginia Woolf Ă€r Danius ute efter âdet sĂ€rskilda i vardagenâ, den domĂ€n som Jane Austen hade sĂ„ utsökt handlag med eller som Nathalie Sarraute lyfte fram i talet, dialogen, för att sondera âsjĂ€lens mikrovĂ„gorâ.
Vilket inte motsĂ€ger att Danius ocksĂ„ Ă€r öppen för den vardagliga vĂ€rldens osannolikhet hos en âdet möjligas författareâ som Italo Calvino.