Flera hade lÀst den ganska beskedligt tunna romanen pÄ 170 sidor tvÄ gÄnger. Bara för att komma förbi den första kÀnslan av totalt Àckel och avsmak. Och hitta de mÄnga bottnarna.
Winterson Àr en av Englands mest hyllade författare, född 1959, och hÀr slÄr hon till med en fulladdad historisk roman med övernaturliga inslag. Det Àr England, det Àr tidigt 1600-tal, det Àr mörkt, vÄldsamt och magiskt i reformationens och hÀxprocessernas tid. Kung James I ska en gÄng för alla rensa ut alla katoliker.
âSkymningsportenâ handlar om historiskt belagda hĂ€xprocesser i landskapet Lancashire, men sjĂ€lvklart har Winterson byggt vidare, hittat pĂ„ och dramatiserat runt personerna.
Boken Ă€r full av extrem fattigdom, stinkande mĂ€nniskor, tortyr, misshandel, vĂ„ldtĂ€kter â men ocksĂ„ kĂ€rlek och uppoffring.
Karin Ederö fick inleda, lite dröjande, frÄgande:
â Vet inte vad jag ska sĂ€ga... för mig Ă€r det en svĂ„r bok att lĂ€sa för att den var sĂ„ groteskt otĂ€ck. Jag tycker inte om den, nej, men den har ett vĂ€rde och jag Ă€r glad att vi lĂ€ste den. VĂ€rdet ligger i att den handlar om misstĂ€nksamhet och maktens mĂ€n som kuvar och förstör mĂ€nniskor. Och om hur utsatta kvinnor har varit, och Ă€r.
Jakob Carlander tyckte mycket om boken och Jeanette Winterson:
â Men jag blev överraskad av den! Först nĂ€r jag lĂ€ste den andra gĂ„ngen sĂ„g jag kĂ€rleken och de ömma scenerna. Och tĂ€nk att vi inte sĂ„g klart att det Ă€r ett passionsdrama innan vi diskuterat oss framĂ„t hĂ€r i cirkeln. HĂ€r finns ju allt, mĂ„ltiden, domstolen, âPilatusâ, korsscenen...
â Men den gestalt som ger mig lĂ€kedom hĂ€r det Ă€r Shakespeare (som Ă€r med i romanen), det som kan besegra ondskan i den hĂ€r boken, det Ă€r litteraturen! Ă h, jag lĂ€ngtar till sommaren och Shakespeare pĂ„ GrĂ€sgĂ„rden...
Christel Aurelius sÄg en Kritusgestalt i den rika kvinnan Alice Nutter, som ocksÄ hon blir dömd för hÀxeri. Annars Àr det nÀstan alltid fattiga som utsÀtts.
â Hon försöker hjĂ€lpa de stackars fattiga utsatta, hon frestas flera gĂ„nger att förrĂ„da dem för att klara sig sjĂ€lv, men gör det inte. Och hĂ€r finns PietĂ bilden dĂ„ hon hĂ„ller sin tidigare Ă€lskade Elizabeth, stinkande och full av syfilissĂ„r, i fĂ€ngelsehĂ„lan.
â En fantastisk bok! tyckte hon. En gotisk roman med alla kĂ€nnetecken; ett slott, historisk tid, aristokrater som kan bĂ€ra sig Ă„t hur som helst, dĂ„liga grĂ€nser mellan verklighet och fantasi, katolsk miljö... och hĂ€r finns bĂ„de queerperspektiv och genusperspektiv. Jag blev lycklig av den!
Jan Holmbom blev snarare olycklig...
â Boken Ă€r otĂ€ck pĂ„ ett otĂ€ckt sĂ€tt, jag lĂ€ste den inte pĂ„ kvĂ€llen i sĂ€ngen för att inte fĂ„ med mig den in i sömnen... hade det varit en film hade jag behövt en kudde att gömma mig bakom. Boken doftar, luktar stinker... Men... den Ă€r rik. Alice Ă€r sĂ„ modern, i sin sexualitet, klĂ€der, hur hon rider... Hon Ă€r i sig sjĂ€lv mer magisk Ă€n de magiska scenerna.
â En bok att rekommendera. Men satans otĂ€ck!
Joachim Törnfeldt gillade boken âganska mycketâ:
â Jo, den Ă€r helt klart intressant. Det slog mig att de fattiga mĂ€nniskorna drivs till att prova pĂ„ hĂ€xeri som en utvĂ€g, de Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ner, sĂ„ desperata. Och sĂ„ var det nog. Alice Nutter Ă€r en stark kvinna som kommit upp sig av egen kraft, sjĂ€lvkklart hotar hon mĂ€nnens makt. Och de anvĂ€nder religionen för att förtrycka kvinnor.
Anna TjĂ€der fĂ„r avsluta med sitt intressanta âfyndâ, förutom passionsdramat och att de Ă€r 13 runt bordet pĂ„ âhĂ€xtrĂ€ffenâ en lĂ„ngfredag.
â Det Ă€r hĂ€ftigt att kunna skriva ett passionsdrama i den hĂ€r formen. Och jag förvĂ€ntade mig den traditionella bilden med oskyldiga, goda kivnnor. HĂ€r Ă€r det inte sĂ„ enkelt, kvinnorna hon beskriver gör ju ont, de vill ont!
â Men varför skriver hon det hĂ€r? Vad vill hon sĂ€ga? Jo, jag upplever boken som terapeutisk, Jeanette Winterson har ju flera gĂ„nger berĂ€ttat om sin uppvĂ€xt i en strĂ€ngt frireligiös miljö med en elak adoptivmamma. Hon fĂ„r inte bejaka sin homosexualitet och mamman sĂ€ger det hon ofta citerar, âvarför vara sig sjĂ€lv nĂ€r man kan vara normalâ.
Birgitta Elwing kunde tvyÀrr inte vara med pÄ Winterson-trÀffen. Pietà bild kallas kristen konst med motiv av en sörjande Jungfru Maria vid sin döde sons kropp.
HĂ€r finns bloggen http://www.corren.se/bloggar/bokcirkelns-blogg/