Ăvers: Lisa Lindberg
Norstedts
Den som lÀste författarens förra roman pÄ svenska "Flickan frÄn Cléves" (2013) fÄr nu hÀr Äterstifta bekantskapen med fransyskan Solange. DÄ var hon sexuellt uppvaknande tonÄring.
I "Man mÄste Àlska mÀnnen" mycket har det passerat tjugo Är, Solange bor i Los Angeles sedan flera Är och Àr hyfsat framgÄngsrik skÄdespelare. Hon möter Kouhouesso, en svart regissör och skÄdespelare med ursprung frÄn Kamerun. De inleder ett förhÄllande och Solange blir efter hand mycket förÀlskad i honom. Han i sin tur verkar dock inte lika berusat galen i henne.
Jag tycker mycket om den hÀr boken. KÀrleksberÀttelsen, eller snarare Solanges kÀnsloliv Àr sammansatt i flera skikt och osÀkerhet och förÀlskelsens underordning och besatthet hanteras mycket galant av Marie Darrieussecq. Kouhouesso Àr mÀrk vÀl, ingen mansgris som tar henne för given eller behandlar henne illa, han Àr bara svalare och nonchalant sjÀlvstÀndig.
Ăn mer fascinerande blir romanen av att Kouhouesso startar ett filmprojekt. Han vill göra en rĂ€ttvis och Ă€kta afrikansk variant av Joseph Conrads "Mörkrets hjĂ€rta" och tĂ€nker filma pĂ„ plats i Kongo.
Dessa partier i boken Ă€r kokande heta och speglar sĂ„vĂ€l alla umbĂ€randen under filmandet som mötet med kulturen och mĂ€nniskorna pĂ„ plats. Det Ă€r ocksĂ„ intressant att Solange har sĂ„ mycket och stora kĂ€nslor för Kouhouesso Ââ med tanke pĂ„ att hon utan nĂ„gra samvetskval lĂ€mnat en son hemma i Frankrike som uppfostras av hennes förĂ€ldrarâŠ
Kanske Àr Solange fortfarande inte riktigt vuxen. Hur som helst Àr det hÀr en kÀrleksroman som nÄr lÄngt in i huvudpersonens psyke, kÀnslomÀssigt komplex, men ljuvligt vÀlskriven.