Norstedts
âI rollen som stollig estet hade han en försonande frĂ€ckhet och rentav en gnutta humor.â SĂ„ skriver Göran HĂ€gg i sin âVĂ€rldens litteraturhistoriaâ (2000) om Gabriele d'Annunzio (1863â1938).
Den som, liksom jag, perifert skymtat denne italienske poet och fĂ„tt för sig att det var nĂ„got skumt med honom kan nu fĂ„ denna förestĂ€llning bĂ„de bekrĂ€ftad och vederlagd. Efter att ha uppmĂ€rksammat honom i sina böcker om Italiens moderna historia (âEtt alldeles sĂ€rskilt landâ) och om Mussolini ger HĂ€gg honom huvudrollen i sin nya bok.
Hade han inte ett skandalöst rykte som skamlös? Och hur stod han egentligen i förhÄllande till Mussolini och fascismen?
Ăven om det var frĂ„n honom HitlerhĂ€lsningen med uppstrĂ€ckt högerhand lĂ„nats sĂ„ var d'Annunzio aldrig fascist, det mĂ„ste betonas. Faktum tycks dock vara att han spelade en viktig roll för Mussolinis vĂ€g mot Rom och makten. Ofrivilligt: han föll frĂ„n ett fönster en augustinatt 1922 â en gĂ„tfull olycka som höll pĂ„ att kosta honom livet.
HÀgg tvekar inte att hÀvda att det var ett medvetet dÄd av fascisterna. Det innebar slutet pÄ poetens drömmar om revolution i hela Italien.
Han var litterĂ€r krigshetsare, flygarhjĂ€lte i första vĂ€rldskriget, karismatisk talare samt â utopist. Efter att 1919 ha erövrat staden Fiume (i nuvarande Kroatien) genomförde han under ett och ett halvt Ă„r âett av de mĂ€rkligaste politiska experimenten i vĂ€rldshistorienâ. En operettstat med en demokratisk variant av syndikalismen: religiös och etnisk tolerans, tanke- och tryckfrihet, total jĂ€mlikhet mellan könen m m.
Att âD'Annunzioâ Ă€r en bok som det roat HĂ€gg att skriva mĂ€rks inte minst nĂ€r han med uppenbar förtjusning och stor detaljrikedom redogör för sin hjĂ€ltes kvinnohistorier. De var sannerligen legio. I hans kitschiga palats il Vittoriale vid Gardasjön fanns rentav en haremsavdelning, inklusive rum för tillfĂ€lliga förbindelser.
Det blir utomordentligt tjatigt med denna kavalkad av furstinnor, markisinnor, skĂ„despelerskor â dĂ€ribland den berömda Eleonora Duse.
Skulle dĂ„ d'Annunzio vara vĂ€rd att lĂ€sa i dag? HĂ€ggs citerande, utförligt refererade och kommenterade presentationer av hans romaner och dikter övertygar inte. Svenska litteraturvetare (undantagandes HĂ€gg dĂ„) ger mig rĂ€tt: bombastisk stil, viltprunkande retorik, överdimensionerad gestik, konstaterar Bengt Holmqvist koncist i âDen moderna litteraturenâ (Bonniers allmĂ€nna litteraturhistoria).
Det hjĂ€lper inte med HĂ€ggs alla hĂ€nvisningar till författare som beundrat och sĂ€gs ha influerats av d'Annunzio. (Han har anstrĂ€ngt sig för att, mer eller mindre oförmodat, fĂ„ med de stora namnen). Till exempel Strindberg och Agnes von Krusenstjerna â hon besökte den beundrade d'Annunzio tillsammans med sin man David Sprengel hösten 1927.
Vilket föranleder slutsatsen att d'Annunzios erotiska öppenhet och skildringar av dekadent adel spelat en viktig roll för von Pahlen-sviten, en likhet Göran HÀgg berömmer sig av att vara den ende som sett!