Hela Bruno K Öijers Övralidstal

6 juli fick poeten Bruno K Öijer 2015 Ă„rs Övralidspris. Som enda tidning kunde Corren publicera hela hans tal (tack Bruno K!). HĂ€r finns nu talet i sin helhet ocksĂ„ tillgĂ€ngligt pĂ„ vĂ„r hemsida.

Bruno K Öijer tar emot Övralidspriset frĂ„n landshövding Elisabeth Nilsson, 6 juli 2015.

Bruno K Öijer tar emot Övralidspriset frĂ„n landshövding Elisabeth Nilsson, 6 juli 2015.

Foto: Jeppe Gustafsson

Brunos tal2015-07-15 05:00

Tal pĂ„ Övralid 6 juli 2015

Genom Heidenstams poesi drar en vind av fornislĂ€ndska sagor, Gudaskymning och Ragnarök. Han var en utprĂ€glad individualist men hyllade nationen, hembygden och samhörighetskĂ€nslan. Och han drömde sig tillbaka till en förgĂ„ngen mytisk sĂ„ kallad storhetstid nĂ€r han skrev Sverige, Sverige, Sverige fosterland. DĂ„ fick han ocksĂ„ ett snabbt poetiskt och polemiskt svar frĂ„n PĂ€r Lagerkvist, som skrev Ångest, Ångest Ă€r min arvedel. Men Heidenstam var en mĂ„ngfasetterad person och kan inte naglas fast vid ena sidan av staketet. Bland annat avskydde han allt partipolitiskt kĂ€bbel. Som en sorts anarkist klĂ€dd i konservativ kostym sydd av vikingasegel och med fickorna tunga av urbergets grus skrev han den samhĂ€llskritiska dikten ”MedborgarsĂ„ng”. DĂ€r finns raderna som lyder det Ă€r skam, det Ă€r flĂ€ck pĂ„ Sveriges baner att medborgarrĂ€tt heter pengar. I min senaste diktsamling har jag en variant pĂ„ det temat:

- - -

vÄr kung Àr ingen kung

drottningen ingen drottning

har aldrig varit

alla vet vad dom Àr

dom Àr ett hÄn mot varje sagobok

en natt faller dom

som tvÄ löv ur ett trÀd

ligger och multnar pÄ marken

innan dom krattas bort

och molnen

ror lugnt vidare lÀngs himlen

det Àr bara en ny dag

inget sÀrskilt har hÀnt

- - -

MÄnga i det svenska kulturlivet har haft och har bestÀmda, tvÀrsÀkra Äsikter om Heidenstam trots att dom aldrig trÀffat honom eller vistats i hans tid. SÄnt gör mig alltid misstÀnksam. Jag anser att du kan leva ett helt liv vid en annan mÀnniskas sida utan att kunna göra ansprÄk pÄ att lÀra kÀnna alla hennes dolda, hemliga rum. Du kan aldrig gÄ nerför alla hennes mörklagda grÀnder av tankar, syner och kÀnslor:

- - -

det finns ingen

sanning om en mÀnniska

hon kan vilja bli sÀnkt i havet

eller fÄ sin aska uppskjuten i rymden

hon kan sticka sej pÄ sin synÄl

ge mat till en hemlös hund

eller brÀnna ner sin grannes gÄrd

hon kan stÄ naken

men vÀgra vika ut sej

hon kan simma genom taggtrÄd i drömmen

eller grÄta i ett hus

som ler med varje fönster.

hon kan se magnolian blomma

och kyla sin spegel med en iskall blick

hon kan flÀta in tystnad i sitt hÄr

och höra motorvÀgen vrÄla

hon kan ha fötts med ett hÄl i hjÀrtat

fÄtt dej att sakna henne hela ditt liv

hon kan ha lovat att söka upp dej en natt

men inte gett dej chansen att öppna

stÄtt och knackat pÄ din dörr

med knogar av vind

- - -

Poesi skapas ur kÀnslan av att inte tillhöra den vÀrld du fötts in i. Jag Àr en annan, skrev den franske poeten Rimbaud. Att viga sitt liv Ät poesin Àr att hylla mÀnniskovÀrdet och att vÀgra stÄ pÄ det löpande bandet av mentalt och fysiskt slaveri. Det finns bara en vÀg att gÄ, din egen. Och Heidenstam bröt sig loss, reste söderut till fÀrgerna och Àventyret. Hans resvÀska var packad med mÄnskÀror och natthimmel, packad­ med bitterljuva minnen av barndomens landskap. Han reste och hela tiden jagad av tankar pÄ den Stora GÄtan,­ hela tiden besatt av Döden som vÀntar oss alla, Döden som till slut gör oss alla jÀmlika:

- - -

jag vet

jag hör inte hemma hÀr

jag kommer av en annan tid

nÀr gatorna

var det grÄa vattnet dÀr skepnader av oss

stÀndigt sprang mot land

jag vÀnder mej om

jag minns caféborden dÀr vi satt

varje natt verkade sÄ ljum

och trogen min vÀg bort

hade jag lika lÄngt till stjÀrnorna

som stjÀrnorna till mej

jag korsade nilen

jag minns min hand om relingen

men jag vet

jag kommer av en annan tid nÀr du

brukade knacka mot mitt fönster

och jag tyckte du stod

försvunnen framför mej

Ät bÄda hÄllen frÄn din kropp

spann ofattbara mil ivÀg och bands ihop

pÄ andra sidan jorden

jag tÀnker pÄ dej

som man tÀnker pÄ nÄgon som suttit uppe

och vakat över en ensam blomma

jag tÀnker pÄ dej som man tÀnker pÄ nÄgon

som vÀntat sej mycket av döden

inget fick komma och slÄ den ur din famn

- - -

Mot slutet av sitt författarskap blixtrar Heidenstam till med en serie korta starka texter fyllda av vemod, visdom och ödmjukhet. Han har tröttnat pĂ„ salongernas festbrus. Han har insett att litterĂ€r berömmelse och att stĂ„ i rampljuset och hyllas av media och kolleger inte Ă€r mycket mer Ă€n flyktig dimma och bortvirvlande sand. En dikt frĂ„n 1915 heter ”Om tusen Ă„r” och Ă€r enligt mig nĂ„got av det vackraste han skrivit. DĂ€r finns raderna

Vad hette jag? Vem var jag? Varför grÀt jag? / Glömt har jag allt, och som en stormsÄng / allt brusar bort bland vÀrldarna, som rulla.

Heidenstam strövade genom mÄnga kyrkogÄrdar utomlands och hÀr hemma. Han Àgnade mycket tid Ät att författa texten till sin egen gravinskription. Det Àr inte svÄrt att gripas av orden dÀr han viskar att det Àr sÄ tyst och ensamt vid hans grav och att han önskar sÀllskap av oss som mÄste kunna kÀnna glÀdje över att fortfarande kunna lyfta blicken upp mot solen. Jag har ofta sagt att vÄra möjligheter att över­leva beror pÄ vÄr förmÄga att kunna kÀnna sorg över vad som gÄtt förlorat. Heidenstam ville bli ihÄgkommen som nÄgon som förunnats det ofattbara att fÄ leva och vandra en kort stund pÄ den hÀr jorden:

- - -

Jag fanns

jag kommer att finnas

och stanna till igen som en

besökare bland oss

zickzacklinjer av blixt

rann lÀngs mina Àrmar

jag bar en fÄgel vid mitt hÄr

som flög undan

varje gÄng nÄgon kom för nÀra mej

och vÀrlden var ett torn

vindlande trappsteg av dygn

som blödde in i varandra

jag gick för mej sjÀlv

jag rörde inte vid det liv

andra öppnat och tagit av

nÀr mina hÀnder

var ett barns hÀnder trevade dom

lÀngs sidan av mitt huvud

och mitt huvud var spÀnt runt natt

dÀr en stjÀrna stÀndigt föll

ur min mun kom regn

som en spröd och vilsen klang ur

en liten klocka av mÀssing

Citerade dikter: ”Inget sĂ€rskilt har hĂ€nt” och ”Finns ingen sanning” Ă€r bĂ„da ur ”Och natten viskade Annabel Lee”, 2014.”VĂ€g bort” och ”Besökare” Ă€r bĂ„da ur ”Det förlorade ordet”, 1995.

Bruno K Öijer Verner von Heidenstam

Född 1951 och uppvĂ€xt i Linköping. Han bodde pĂ„ Badhusgatan med syskon och sin ensamstĂ„ende mamma. Flera dikter, som den djupt gripande ”HĂ„lla honom kvar” (ur ”Svart som silver”, 2008) med en kakelugn i cent­rum, utspelar sig dĂ€r.

Under skoltiden i Linköping gav han ut stenciltidningen ”Guru Papers” med bland andra blivande konstnĂ€ren Leif Elggren.

Bor sedan mÄnga Är i Stockholm.

Gift med konstnĂ€ren Maya Eizin Öijer (som tagit mĂ„nga av de snygga fotona pĂ„ honom).

Debuterade 1973 med ”SĂ„ng för anarkismen”. Har sedan dess givit ut 13 diktsamlingar (plus ett par samlingsvolymer), bland annat ”Giljotin” 1981, ”Medan giftet verkar” 1993, ”Svart som silver” 2008 och ”Och natten viskade Annabel Lee” 2014.

Har tidigare fĂ„tt en rad priser, som ”Bellmanpriset” 1999 och Felinpriset 2013. Övralidspriset Ă€r Sveriges största litterĂ€ra pris pĂ„ 300 000 kronor (efter Nobelpriset).

Föddes 6 juli 1859 i Olshammar (vid VĂ€ttern, mitt emot Övralid), död 20 maj 1940 pĂ„ Övralid.

VĂ€xte upp i högre stĂ„ndsmiljö i Stockholm, och pĂ„ somrarna pĂ„ sin morfars och mormors bruksherrgĂ„rd Olshammar. DĂ€r var han ofta ett ensamt barn som lekte i skogen eller med sina ”tanter” (Ă€ldre slĂ€ktingar) och spelade kung i sitt fantasirike Lajsputta.

Det Ă€r dit han lĂ€ngtar i dikten ”Ensamhetens tankar” ur debuten ”Vallfart och vandringsĂ„r” med den kĂ€nda raden: ”Jag lĂ€ngtar stenarna dĂ€r barn jag lekt”.

Tilldelades Nobelpriset i litteratur 1916.

Skrev sedan inget mer fĂ€rdigt verk, hans sista Ă€r den oerhört fina ”Nya dikter” frĂ„n 1915. DĂ€r finns dikten ”Om tusen Ă„r” som Öijer citerar i talet.

Heidenstam gled frÄn början av 1930-talet in i demenssjukdom.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!