Tal pĂ„ Ăvralid 6 juli 2015
Genom Heidenstams poesi drar en vind av fornislĂ€ndska sagor, Gudaskymning och Ragnarök. Han var en utprĂ€glad individualist men hyllade nationen, hembygden och samhörighetskĂ€nslan. Och han drömde sig tillbaka till en förgĂ„ngen mytisk sĂ„ kallad storhetstid nĂ€r han skrev Sverige, Sverige, Sverige fosterland. DĂ„ fick han ocksĂ„ ett snabbt poetiskt och polemiskt svar frĂ„n PĂ€r Lagerkvist, som skrev Ă ngest, Ă ngest Ă€r min arvedel. Men Heidenstam var en mĂ„ngfasetterad person och kan inte naglas fast vid ena sidan av staketet. Bland annat avskydde han allt partipolitiskt kĂ€bbel. Som en sorts anarkist klĂ€dd i konservativ kostym sydd av vikingasegel och med fickorna tunga av urbergets grus skrev han den samhĂ€llskritiska dikten âMedborgarsĂ„ngâ. DĂ€r finns raderna som lyder det Ă€r skam, det Ă€r flĂ€ck pĂ„ Sveriges baner att medborgarrĂ€tt heter pengar. I min senaste diktsamling har jag en variant pĂ„ det temat:
- - -
vÄr kung Àr ingen kung
drottningen ingen drottning
har aldrig varit
alla vet vad dom Àr
dom Àr ett hÄn mot varje sagobok
en natt faller dom
som tvÄ löv ur ett trÀd
ligger och multnar pÄ marken
innan dom krattas bort
och molnen
ror lugnt vidare lÀngs himlen
det Àr bara en ny dag
inget sÀrskilt har hÀnt
- - -
MÄnga i det svenska kulturlivet har haft och har bestÀmda, tvÀrsÀkra Äsikter om Heidenstam trots att dom aldrig trÀffat honom eller vistats i hans tid. SÄnt gör mig alltid misstÀnksam. Jag anser att du kan leva ett helt liv vid en annan mÀnniskas sida utan att kunna göra ansprÄk pÄ att lÀra kÀnna alla hennes dolda, hemliga rum. Du kan aldrig gÄ nerför alla hennes mörklagda grÀnder av tankar, syner och kÀnslor:
- - -
det finns ingen
sanning om en mÀnniska
hon kan vilja bli sÀnkt i havet
eller fÄ sin aska uppskjuten i rymden
hon kan sticka sej pÄ sin synÄl
ge mat till en hemlös hund
eller brÀnna ner sin grannes gÄrd
hon kan stÄ naken
men vÀgra vika ut sej
hon kan simma genom taggtrÄd i drömmen
eller grÄta i ett hus
som ler med varje fönster.
hon kan se magnolian blomma
och kyla sin spegel med en iskall blick
hon kan flÀta in tystnad i sitt hÄr
och höra motorvÀgen vrÄla
hon kan ha fötts med ett hÄl i hjÀrtat
fÄtt dej att sakna henne hela ditt liv
hon kan ha lovat att söka upp dej en natt
men inte gett dej chansen att öppna
stÄtt och knackat pÄ din dörr
med knogar av vind
- - -
Poesi skapas ur kÀnslan av att inte tillhöra den vÀrld du fötts in i. Jag Àr en annan, skrev den franske poeten Rimbaud. Att viga sitt liv Ät poesin Àr att hylla mÀnniskovÀrdet och att vÀgra stÄ pÄ det löpande bandet av mentalt och fysiskt slaveri. Det finns bara en vÀg att gÄ, din egen. Och Heidenstam bröt sig loss, reste söderut till fÀrgerna och Àventyret. Hans resvÀska var packad med mÄnskÀror och natthimmel, packad med bitterljuva minnen av barndomens landskap. Han reste och hela tiden jagad av tankar pÄ den Stora GÄtan, hela tiden besatt av Döden som vÀntar oss alla, Döden som till slut gör oss alla jÀmlika:
- - -
jag vet
jag hör inte hemma hÀr
jag kommer av en annan tid
nÀr gatorna
var det grÄa vattnet dÀr skepnader av oss
stÀndigt sprang mot land
jag vÀnder mej om
jag minns caféborden dÀr vi satt
varje natt verkade sÄ ljum
och trogen min vÀg bort
hade jag lika lÄngt till stjÀrnorna
som stjÀrnorna till mej
jag korsade nilen
jag minns min hand om relingen
men jag vet
jag kommer av en annan tid nÀr du
brukade knacka mot mitt fönster
och jag tyckte du stod
försvunnen framför mej
Ät bÄda hÄllen frÄn din kropp
spann ofattbara mil ivÀg och bands ihop
pÄ andra sidan jorden
jag tÀnker pÄ dej
som man tÀnker pÄ nÄgon som suttit uppe
och vakat över en ensam blomma
jag tÀnker pÄ dej som man tÀnker pÄ nÄgon
som vÀntat sej mycket av döden
inget fick komma och slÄ den ur din famn
- - -
Mot slutet av sitt författarskap blixtrar Heidenstam till med en serie korta starka texter fyllda av vemod, visdom och ödmjukhet. Han har tröttnat pĂ„ salongernas festbrus. Han har insett att litterĂ€r berömmelse och att stĂ„ i rampljuset och hyllas av media och kolleger inte Ă€r mycket mer Ă€n flyktig dimma och bortvirvlande sand. En dikt frĂ„n 1915 heter âOm tusen Ă„râ och Ă€r enligt mig nĂ„got av det vackraste han skrivit. DĂ€r finns raderna
Vad hette jag? Vem var jag? Varför grÀt jag? / Glömt har jag allt, och som en stormsÄng / allt brusar bort bland vÀrldarna, som rulla.
Heidenstam strövade genom mĂ„nga kyrkogĂ„rdar utomlands och hĂ€r hemma. Han Ă€gnade mycket tid Ă„t att författa texten till sin egen gravinskription. Det Ă€r inte svĂ„rt att gripas av orden dĂ€r han viskar att det Ă€r sĂ„ tyst och ensamt vid hans grav och att han önskar sĂ€llskap av oss som mĂ„ste kunna kĂ€nna glĂ€dje över att fortfarande kunna lyfta blicken upp mot solen. Jag har ofta sagt att vĂ„ra möjligheter att överÂleva beror pĂ„ vĂ„r förmĂ„ga att kunna kĂ€nna sorg över vad som gĂ„tt förlorat. Heidenstam ville bli ihĂ„gkommen som nĂ„gon som förunnats det ofattbara att fĂ„ leva och vandra en kort stund pĂ„ den hĂ€r jorden:
- - -
Jag fanns
jag kommer att finnas
och stanna till igen som en
besökare bland oss
zickzacklinjer av blixt
rann lÀngs mina Àrmar
jag bar en fÄgel vid mitt hÄr
som flög undan
varje gÄng nÄgon kom för nÀra mej
och vÀrlden var ett torn
vindlande trappsteg av dygn
som blödde in i varandra
jag gick för mej sjÀlv
jag rörde inte vid det liv
andra öppnat och tagit av
nÀr mina hÀnder
var ett barns hÀnder trevade dom
lÀngs sidan av mitt huvud
och mitt huvud var spÀnt runt natt
dÀr en stjÀrna stÀndigt föll
ur min mun kom regn
som en spröd och vilsen klang ur
en liten klocka av mÀssing
Citerade dikter: âInget sĂ€rskilt har hĂ€ntâ och âFinns ingen sanningâ Ă€r bĂ„da ur âOch natten viskade Annabel Leeâ, 2014.âVĂ€g bortâ och âBesökareâ Ă€r bĂ„da ur âDet förlorade ordetâ, 1995.