Performance från 1964
År 1969 ber John Lennon resten av Beatles-medlemmarna om skilsmässa. Efter några intensiva år tillsammans hade de fyra beatlarna börjat växa ifrån varandra och John Lennons vilja var inte ny för någon i gruppen. Men det blev hans fru Yoko Ono som fick bära törnekronan och skulden för bandets splittring. Yoko Ono drabbades av en relativt nutida häxjakt och hon fick utstå både kvinnoförakt och rasism. Det hat hon fick utstå är för oss i dag svår att förstå. Hon framställdes som en främmande fiende, en hippie som använde John Lennon för att själv bli känd.
Yoko Ono föddes i Tokyo 1933 och uppfostrades till att bli konsertpianist som sin pappa. Hon växte upp i en aristokratisk miljö där pengar aldrig var ett problem, pappan hade lämnat sin musikaliska karriär för att bli bankir. När hon var 18 flyttade familjen till New York och Yoko Ono, då en skolad pianist och operasångerska, kom in på anrika Sara Lawrence college. Snart tillhörde hon stadens undergroundscen, inklusive avantgardekonstnärerna i Fluxusgruppen. Hennes signum var idéinspirerad konst som man inte kunde investera i.
1964 gav hon ut boken ”Grapefruit”, en idébaserad bok som inspirerade läsarna till att skapa egen konst. Samma år uppträdde hon för första gången med sitt numera välkända performance ”Cut Piece” i Tokyo. I det sitter Yoko Ono på en scen och uppmanar publiken att klippa bort varsin bit och ta med hem. I dag ser många framträdandet som prototypen till feministisk konst.
1966 träffade hon John Lennon på en av sina utställningar i London och de blir kära. De blev varandras musor under åren som följde och i efterhand erkände John Lennon att hans låt ”Imagine” var inspirerad av Yoko Onos ”Grapefruit”. De släppte även album ihop och turnerade jorden runt som fredsaktivister. Men i början av 80-talet fick allt ett abrupt slut. 8 december 1980 sköts John Lennon utanför deras hem med fyra skott och dog. Tidigare den dagen hade kändisfotografen Annie Leibovitz fotat paret till omslaget av Rolling Stones. Till en början hade hon försökt fota John själv, hon visste att ingen ville se Ono på omslaget.
Det sägs att konst föds ur motstånd, och Yoko Ono slutade aldrig skapa trots att omvärlden länge betraktade henne som John Lennons irriterande bihang. Under de senaste åren har det skett en stor omvärdering av såväl hennes konst som hennes musik. Många artister har valt att remixa hennes musikaliska verk som nu har fått ett sorts postmodernt liv. 2001 översattes äntligen ”Grapefruit” till svenska. Och Yoko Onos kommentar? Vid 70 börjar livet och vid 80 börjar det blir riktigt kul.