I skuggan av hiphopens stora

Latin Kings: I skuggan av betongen

Latin Kings 1997. Dogge Doggelito omgiven av Salla och Chepe Salazar.

Latin Kings 1997. Dogge Doggelito omgiven av Salla och Chepe Salazar.

Foto: Gunnar Seijbold

Favorit i repris 92015-07-24 06:00

Utgiven 1997 på skivbolaget Redline/Mega

Få personer har betytt så mycket för svensk hiphop som bröderna Salazar. Som producenter och dj:s på det egna skivbolaget Redline Records står de bakom dagens rapstjärnor Stor och Linda Pira. När de tillsammans med Dogge Doggelito slog igenom som The Latin Kings i början av 90-talet gav de en röst åt ungdomar boende i storstädernas miljonprogram och förde ut hiphopen till en bred publik som knappt satt sin fot i områden som Alby och Fittja.

Debuten "Välkommen till förorten" från 1994 spelades in medan Dogge fortfarande gick på gymnasiet. Gruppen hade liten kunskap om att skriva musik och resultatet var en splittrad skiva med såväl tunga jazzinspirerade låtar om döda vänner som tramsiga nödrim, pubertala kärlekstexter och insamplade Astrid Lindgren-visor. Det senare inslaget var ett sätt att göra anspråk på det svenska kulturarvet och förena det med en skildring av livet som andra generationens invandrare i förorterna. Skivan sålde i 25 000 exemplar och singeln "Snubben" blev en stor hit men gruppen fick till en början ett ljumt mottagande i mer initierade hiphop-kretsar.

I stället är det uppföljaren "I skuggan av betongen" som i dag betraktas som Latin Kings konstnärliga höjdpunkt. Skivan är den kanske mest betydelsefulla svenska hiphopskivan och artisterna som senare samplat låtar från den är många, inte minst i bröderna Salazars eget stall av rappare. Här är soundet mörkare och texterna kretsar kring ämnen som droger, polistrakasserier och att att drömma sig bort till ett annat liv. Textraderna "ibland vill man bara försvinna/man mår keff att aldrig få vinna/lägga sig ner och aldrig mer vakna/man tänker här på jorden finns inget jag ska sakna" från "Borta i tankar" (länk till musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Mb6mgzdjlhg) hör till de mest kända i svensk hiphophistoria. I Kim Veerabuthroo Nordbergs bok om Dogge Doggelito beskrivs hur gruppen bestämde sig för att bryta sitt kontrakt med Warner music och på egen hand spela in en hård och renodlad hiphopskiva. De lyckades få ett stort förskott och startade den i dag legendariska skivetiketten Redline, döpt efter tunnelbanans röda linje.Trots senare hyllningar blev "I skuggan av betongen" en kommersiell flopp och slitningar mellan Dogge och bröderna Salazar började uppstå.

Två skivor senare splittrades Latin Kings och medlemmarna gick skilda vägar. Dogge började ställa upp i reklamsammanhang som Elgigantens "cykel på köpet"-kampanj, experimentera med salsa och utbilda sig till präst. Bröderna Salazar har blivit en institution i den svenska musikvärlden och har återigen lyckats göra hiphopen till en genre att räkna med. Relationen mellan Dogge och bröderna Salazar är ansträngd och de vill inte synas eller göra intervjuer ihop. Men de rhymes och beats som de skapade med Latin Kings lever vidare och nya generationer rappare kommer alltid att stå i tacksamhetsskuld till de "tre legenderna från Norra Botkyrka".

Källor: "Ibland vill man bara försvinna"(2014), Kim Veerabuthroo Nordberg, "Välkommen till framtiden Latin Kings", DN 2014-04-20, Fredrik Strage. Det avslutande citatet är hämtat från Mack Beats och Mohammed Alis låt "Tre legender" på skivan "Centrum"(2013).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!