âTuristâ berĂ€ttar om en medelklassfamilj pĂ„ skidsemester i franska Alperna. Familjen hotas av en lavin, men lyckas undkomma katastrofen med en hĂ„rsmĂ„n. Vad hĂ€nder med mĂ€nniskor som undkommer en katastrof, frĂ„gar regissören.
âTuristâ fick i vĂ„ras juryns specialpris i Cannes. Och nu ska filmen lanseras i Sverige. PĂ„ fredag gĂ„r den upp i 80 kopior.
Ruben Ăstlund fick idĂ©n till filmen frĂ„n en sekvens pĂ„ YouTube.
â Vi mĂ„ste inse att vi lever i ett bildsamhĂ€lle, jag tittar dagligen pĂ„ YouTube och klippet som inspirerade satsningen pĂ„ âTuristâ visar en uteservering pĂ„ en fransk skidort dĂ€r matgĂ€sterna ser en lavin rasa nerför fjĂ€llet, rakt emot dem.
â Först jublar alla, tar kort, och tycker det Ă€r hĂ€ftigt, men sen kommer paniken. Den hĂ€r stĂ€mningsförĂ€ndringen tar bara nĂ„gra sekunder. Jag fascineras av att dessa ytterligheter ligger sĂ„ nĂ€ra varandra, sĂ€ger Ruben Ăstlund.
Katastrofen i âTuristâ Ă€r millimeternĂ€ra, men efter nĂ„gra sekunder upplöses lavinen och kvar puffar bara lite snörök. Det Ă€r nu det verkligt intressanta börjar. Pappa Tomas reagerar snabbt i nĂ€ra-döden-upplevelsen och överger helt sonika fru och barn. Först nĂ€r allting Ă€r över lufsar han tillbaka till familjen med ett generat leende pĂ„ lĂ€pparna.
NÀr hustrun Ebba konfronterar Tomas med fakta, hon sÄg och chockades av hans svek, avfÀrdar han henne. SjÀlv har han inget minne av hÀndelsen.
â Ebba blir som besatt, hon har fĂ„tt syn pĂ„ en person hon inte kan förlĂ„ta. En man som styrs av, men ocksĂ„ kĂ€mpar mot sina drifter, sĂ€ger Ruben Ăstlund.
â FilmhjĂ€lten brukar vara en vĂ€lbyggd man med stort patos. Men för att överleva katastrofer, en flygkapning eller en fĂ€rja som sjunker, krĂ€vs ett lika rationellt som hĂ€nsynslöst beteende. 137 personer överlevde Estonia-katastrofen. Av de överlevande var 111 mĂ€n och 26 kvinnor, tillĂ€gger han.
Filmen rymmer bÄde humor och svartaste förtvivlan. Tomas börjar efterhand förstÄ vidden av sitt svek mot familjen, och vad det kan komma att kosta honom. Han fÄr en grÄtattack, som skÀr rÀtt igenom skinn och ben. Barnen kastar sig över honom, som om han vore döende. Deras grÄt Àr lika hjÀrtskÀrande.
â Vi Ă€r sĂ„ vana att betrakta mannen/pappan schablonmĂ€ssigt. Eller kvinnan/mamman för den delen. I mannens roll ingĂ„r att ta större ansvar vid ett plötsligt hot. Och kvinnan förvĂ€ntas stĂ„ för omsorgen om familjen över tid.
Du har sagt att du vill öka skilsmÀssofrekvensen och minska turistandet. Hur dÄ och varför?
â Ta bara idĂ©n om turismen i den hĂ€r fjĂ€llmiljön, den Ă€r sĂ€kert kopplad till idĂ©n om kĂ€rnfamiljen. Alla lĂ€genheter Ă€r uppbyggda för att passa pappa, mamma, barn. Jag tror att det vore bra om vi skaffar oss flera perspektiv pĂ„ kĂ€rnfamiljen. Nu föds vi in i en kultur och ett samhĂ€lle dĂ€r vi likstĂ€ller den typen av livsstil med att vara mĂ€nniska.
En av dina filmer har utsetts till Sveriges Oscarsbidrag. De andra har vÀckt stor uppmÀrksamhet bÄde hÀr och utomlands. Hur ser du pÄ din egen roll i dagens film-Sverige?
â Jag tycker att Sverige hĂ€vdar sig vĂ€ldigt bra i konkurrensen. Det hĂ€nder mycket spĂ€nnande nu och jag inspireras av filmer som Anna Odells âĂ tertrĂ€ffenâ och Gabriela Pichlers âĂta sova döâ. Lisa Langseth Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt bra.
Vad tycker du om Roy Andersson?
â Roy Ă€r en av de viktigaste och mest originella regissörerna genom filmhistorien. DĂ€rför ska det bli en njutning att ge honom pisk pĂ„ nĂ€sta Guldbaggegala, ha ha. "Turistâ kommer att sopa banan med Roys nya âEn duva satt pĂ„ en gren och funderade pĂ„ tillvaron".