Det finns ett uttryck pĂ„ finska â pakkoruotsi â som betyder âtvĂ„ngssvenskaâ. Det anvĂ€nds i politiska kampanjer för att slopa kravet pĂ„ att finsksprĂ„kiga finlĂ€ndare ska lĂ€ra sig svenska i skolan. Kampanjsymbolen Ă€r en figur som slĂ€nger bokstaven Ă â som inte anvĂ€nds i finskt skriftsprĂ„k â i en papperskorg.
Det ökade motstÄndet mot svenskan (som Àr modersmÄl för fem procent av Finlands befolkning) har ocksÄ mÀrkts i den finska filmen. NÀr kompositören Jean Sibelius och konstnÀren Helen Schjerfbecks liv filmatiserades pÄ 2000-talet, talade dessa finlandssvenska ikoner plötsligt finska. I en film om det legendariska proggskivbolaget Love Records frÄn 2016 pratade man till och med finska pÄ den anrika svensksprÄkiga dagstidningen Hufvudstadsbladets redaktion.
Bakom denna historierevisionism stod en rĂ€dsla för att skrĂ€mma bort 95 procent av befolkningen â men det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n att den finska biopubliken utan problem kan lĂ€sa textremsor i Hollywoodfilmer.
I ljuset av den debatten kĂ€nns det nĂ€stan som en rebellhandling nĂ€r Tove Jansson (spelad av Alma Pöysti) lĂ„ter undslippa att hon avskyr att tala finska, i Zaida Bergroths film âToveâ. I berĂ€ttelsen om Janssons tillvaro i efterkrigstidens Helsingfors fĂ„r finlandssvenskan klinga klart i alla tonarter.
I filmen möter vi en 31-Ă„rig livsnjutare som dansar sig igenom nĂ€tterna, men som ocksĂ„ har svĂ„ra grubblerier om sitt konstnĂ€rskap. Hon sĂ€ljer inga tavlor och fĂ„r inga stipendier, och krumelurerna i skrivbordslĂ„dan â de som ska bli Snusmumriken, MĂ„rran och alla andra Ă€lskade muminfigurer â vĂ„gar hon inte ta pĂ„ allvar, eftersom pappa skulptören inte tycker att de Ă€r konst.
Mitt i denna kreativa kris klyvs hennes hjÀrta mitt itu, nÀr hon förÀlskar sig i teaterregissören och överklassflickan Vivica Bandler (Krista Kosonen) samtidigt som hon har en relation med den ÄlÀndske politikern Atos Wirtanen (Shanti Roney). Hon mÄste hitta sig sjÀlv, bÄde i kÀrleken och i konsten.
Filmen har en visuell lĂ„gmĂ€ldhet, ett grĂ„mjukt inomhusljus (signerat âApflickornaâ-fotografen Linda Wassberg) som gör filmen mindre instĂ€llsam Ă€n det klassiska idolportrĂ€tt som de flesta biografiska filmer tecknar. BerĂ€ttelsen lutar sig mer mot stĂ€mningar och sinnestillstĂ„nd Ă€n nĂ„got tydligt dramatiskt driv â som ett stycke impressionistisk musik, med tydligt finlandssvensk melodi.