Det sista Olof Palme gjorde i sitt liv var att se en film av Suzanne Osten. "Bröderna Mozart" visades pÄ Grand i Stockholm, det var den filmen han sÄg tillsammans med hustrun Lisbeth innan han gick ut pÄ SveavÀgen och mötte sin baneman.
DÄ var jag 19 Är och hade nyss börjat pÄ journalisthögskolan i Göteborg. Mordet sipprade in i övningsuppgifterna pÄ skolan. Medan mina Àldre och mer radikala klasskamrater arbetade med angelÀgna och sjÀlvklara nyhetsvinklar blev jag nyfiken pÄ filmen. SÄ jag gick till den biograf som visade "Bröderna Mozart" i Göteborg och intervjuade andra biobesökare i foajén innan filmen visades.
DÄ hade jag svÄrt att ta till mig den, sedan har jag sett om den ett par gÄnger. Etienne Glaser försöker sÀtta upp "Don Giovanni" pÄ Stockholmsoperan men stöter pÄ en oanad mÀngd problem: divor, chefer och medarbetare som alla envisas med att sÀtta sin prÀgel pÄ hans förestÀllning. NÀr han beslutar sig för att spela operan i bara en akt protesterar serveringspersonalen: "Det Àr ingen som bryr sig om vad publiken vill ha, och publiken vill ha kaffe!". Det Àr en helt lysande berÀttelse om skapandets villkor och kompromissandets tyranni.
Suzanne Osten vÀxte upp nÀra filmens vÀrld, ensam med sin mor Gerd Osten som recenserade film, förgÀves försökte regissera film och gradvis förtÀrdes av psykisk sjukdom. Om det berÀttar Suzanne Osten i sin första film, "Mamma" frÄn 1982, som jag fick tillfÀlle att se pÄ tv nÄgot Är efter "Bröderna Mozart".
Hennes nÀsta film efter den som Palme sÄg pÄ mordkvÀllen fick den intressanta titeln "Livsfarlig film" (1988) och dÀrefter kom storverket "SkyddsÀngeln" (1990) som handlar om en man som har i uppdrag att mörda en minister.
Filmen utspelar sig 1912 i ett fiktivt land, och gjorde starkt intryck med sitt svartvita foto, starka skÄdespeleri och tryckande atmosfÀr. För den var hon pÄ vÀg att fÄ ett pris pÄ en internationell filmfestival, men dÄ lade sig ingen mindre Àn Ingmar Bergman i. Demonregissören var pÄ plats och började dra i andra trÄdar. Juryns val blev ett annat, Osten förvÀgrades sin framgÄng.
Om detta berÀttade hon i sitt sommarprat i P1 i somras. Och förstÄs om sitt pionjÀrarbete med barnteater, som nog var hennes största och viktigaste gÀrning. Och om arbetet med sin kommande film "Love duet", som handlar om nÀr Suzanne Osten, 17 Är, första gÄngen mötte Ingmar Bergman, medelÄlders geni. Hur lÄngt hann hon med den filmen? Kommer vi nÄgonsin att fÄ se den?
PÄ tisdagen kom beskedet att Suzanne Osten avlidit. Hon blev 80 Är.