De flesta nyinspelningar av filmer brukar avfärdas som bleka kopior av originalet. En handfull har överglänst ursprungsfilmen, särskilt när Martin Scorsese har suttit i registolen (både "Cape fear" och "The departed" var nyinspelningar av äldre filmer).
Men det vore orättvist att ranka "Let me in" lägre bara för att den inte var först - särskilt som filmen riktar sig till en amerikansk publik som sällan ser utländsk, textad film.
Och trots likheterna har Matt Reeves satt sin egen prägel på filmen. Han skapar kusliga effekter genom extrema närbilder som placerar världen runt omkring i skrämmande oskärpa. Tillsammans med ett fantastiskt skräckfilmsljud gör det filmen ett rejält snäpp läskigare än "Låt den rätte komma in".
Om filmen har en svag punkt så är det Abby. 14-åriga Chloe Moretz, som fick sitt genombrott som den hårdföra Hit-Girl i superhjältekomedin "Kick-Ass", har en enorm integritet som skådis, men hennes Abby är lite för söt och skör för att kännas riktigt lika otäck som Lina Leandersson i "Låt den rätte komma in". Där föredrar jag Tomas Alfredsons version. (TT Spektra)