Park Chan-Wook – frĂ„n ultravĂ„ld till romantik

DÀr "Old boy" och "The handmaiden" har bjudit pÄ ultravÄld och explicita sexscener Àr Park Chan-Wooks senaste film nÄgot helt annat. Hyllade "Decision to leave" Àr en elegant och trollbindande romantisk thriller.

Park Chan-Wook i mitten, tillsammans med skÄdespelarna Tang Wei och Park Hae-Il pÄ filmfestivalen i Cannes dÀr "Decision to leave" hade vÀrldspremiÀr. Arkivbild.

Park Chan-Wook i mitten, tillsammans med skÄdespelarna Tang Wei och Park Hae-Il pÄ filmfestivalen i Cannes dÀr "Decision to leave" hade vÀrldspremiÀr. Arkivbild.

Foto: Petros Giannakouris/AP/TT

Film2022-12-22 07:16

Den sydkoreanske regissören har skapat förvĂ„ning med "Decision to leave". Det Ă€r nĂ„got helt unikt i hans produktion – varken polisdrama eller romantik, som han sjĂ€lv beskriver det.

– Det hĂ€r Ă€r tvĂ„ genrer som blir en.

Sedan tillÀgger han:

– Men om jag skulle bli tvingad att vĂ€lja, skulle jag sĂ€ga att det Ă€r en romantisk film.

I ”Decision to leave” möter vi en polis som ska försöka ta reda pĂ„ om ett dödsfall Ă€r mord eller sjĂ€lvmord. Han trĂ€ffar den döde mannens Ă€nka, och de dras till varandra. Polisen spelas av den sydkoreanske skĂ„despelaren Park Hae-Il och kvinnan av den kinesiska skĂ„despelaren Tang Wei.

"Isolerad person"

Att det blev huvudpersoner frÄn tvÄ olika lÀnder berodde pÄ en enda sak, sÀger Park Chan-Wook:

– Tang Wei. Det fanns ingen annan jag ville jobba med. SĂ„ dĂ„ gjorde vi kvinnan till kinesiska. Och sĂ„ började vi, nĂ€r vi jobbade med manuset, fundera över "varför Ă€r hon i Korea". Sedan passade det ocksĂ„ med stĂ€mningen i filmen, att hon var kinesiska i Korea, att hon var en isolerad person.

TT trĂ€ffar Park Chan-Wook i en sal pĂ„ Hotel Majestic i Cannes. PĂ„ filmfestivalen i Cannes har han premiĂ€rvisat mĂ„nga av sina filmer och vunnit en rad priser, bland annat stora jurypriset för ”Old boy”. Under festivalens avslutningsdagar förĂ€ras han regipriset för "Decision to leave". Den har kallats film noir, regissören hĂ„ller med att den kan definieras som en sĂ„dan, men har ocksĂ„ invĂ€ndningar.

– I en film noir ses en stark kvinna omedelbart som en femme fatale. Det Ă€r inte kvinnan hĂ€r. Filmen handlar om tvĂ„ undersökningar. Dels vad som ligger bakom dödsfallet, men ocksĂ„ om hur den hĂ€r mannen och den hĂ€r kvinnan undersöker varandra. De försöker komma underfund med varandras mysterier.

Inspirerad av Hitchcock

Filmen kÀnns som om den vore influerad av Alfred Hitchcock. Park Chan-Wook skrattar nÀr han hör den referensen.

– NĂ€r jag gjorde filmen hade jag inte en tanke pĂ„ det. Sedan nĂ€r jag sĂ„g den insĂ„g jag att, jo, det stĂ€mmer nog. Men det beror pĂ„ att jag studerade Hitchcock i filmskolan, jag har hans filmer i mitt dna. Min favorit? "Studie i brott".

Park Chan-Wook Ă€r perfektionist, och ”Decision to leave” Ă€r inget undantag. Den Ă€r tajt klippt in i minsta detalj.

– Det beror pĂ„ att min första version var alldeles för lĂ„ng. SĂ„ jag satte mig och kortade ner den, ibland kunde det bli sĂ„ att jag tog bort en enda ruta. Jag satt med detta under pandemin och hade tid att korta ner den.

Framför sig har han en ny tv-serie och en vÀsternfilm. Han Àr inte speciellt förtjust i att filma actionscener, men ofta Àr de nödvÀndiga, och han menar att det Àr hans jobb som regissör att se till att de blir bra.

– Jag gör inte action för att det ska vara coolt, det Ă€r ett annat sĂ€tt att visa kĂ€nslor. Och vem vet, nĂ€sta film kanske innehĂ„ller bĂ„de sex och vĂ„ld.

Fakta: Park Chan-Wook

Ålder: 59 Ă„r.

Familj: Hustrun Kim Eun-Hee, dottern Seo-Woo.

Bor: I Seoul.

Yrke: Regissör.

Tidigare filmer i urval: "HĂ€mnarens resa", "Old boy", "Lady Vengeance", "Thirst", "Stoker", "The handmaiden", "The little drummer girl".

Aktuell: Med "Decision to leave" som har svensk biopremiÀr 25/12.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om