Om nomineringarna inför guldbaggegalan är en tävling där det gäller att ha chans på så många förgyllda insekter om möjligt, ja då är det läge att gratulera alla som jobbat med "Gentlemen". Särskilt alla de som skapat scenografi och kostymer, de som stått för fotot och klippningen och inte minst Mattias Bärjed och Jonas Kullhammar som skrivit musiken. För det är verkligen en snygg film, elegant och flyhänt berättad, utan att tappa takten bland alla återblickar och utvikningar. Precis som Mikael Marcimains förra film "Call girl" är "Gentlemen" ett imponerande hantverk där det sena 70-talet är kärleksfullt återskapat och insvept i cigarettrök.
Det är ju därför den får så många nomineringar. Det är alltid filmerna som utspelar sig i förfluten tid eller andra galaxer som har chans att vinna många, tekniska priser.
Men, ärligt talat, i matchen om bästa film och bästa regi har "Gentlemen" inte en chans.
Det blir i stället en intressant duell mellan Den gamle mästaren, Roy Andersson, och Den unge utmanaren, Ruben Östlund. Båda har gjort filmer som är annorlunda, båda har varit ute på de stora filmfestivalerna och hämtat fina priser. Nu möts de på hemmaplan för att göra upp.
Om ni frågar mig så håller jag på Ruben Östlunds "Turist", som var både rolig, engagerande och nyskapande.
2014 var annars ett ganska magert svenskt filmår. När jag tittar på nomineringarna sticker det könstänjande dramat "Nånting måste gå sönder" ut som filmen jag borde ha sett. Värt att notera är också att "Tusen bitar", den populära dokumentären om Björn Afzelius, inte är nominerad alls.
Fredrik Kylberg vikarierar som nöjesredaktör. Mejla till fredrik.kylberg@corren.se