Pez ska bli film. Godiset alltså, små vita tabletter som petas fram ur en liten plastbehållare krönt med ett känt huvud. Musse Pigg, Batman, Darth Vader, Barbie, Gene Simmons, alla har de lånat sitt ansikte till en Pez-behållare. Och i måndags meddelades alltså att Pez ska bli . . . en långfilm.
"Pez-godiset älskas av både barn och vuxna. Vi har skapat en unik Pez-värld och en historia som kommer att beröra många", säger filmbolaget EMA:s chef Lee Nelson.
"Beröra många", hör ni det? Låter det som stora ord? Vänta, här kommer mer.
Samma kväll meddelades att rollspelet "Dungeons & dragons" ska bli film. En stolt chef på Warner Bros basunerade ut att "Dungeons & dragons är utan tvekan det mest kända varumärket inom fantasy".
Jag hör ända hit hur JRR Tolkien vrider sig i sin grav. "Sagan om ringen" är rimligtvis ett mer välkänt varumärke, och "Dungeons & dragons" har lånat allt från Tolkiens sagor.
Hollywoods ängsliga jakt på kända varumärken att exploatera verkar inte ha något stopp. Allt går att köpa, med den vagaste av planer. Gärna spel.
"Sänka skepp" förvandlades till "Battleship" (2012). Jag fasar för "Pixels" som kommer snart, en gräll och skrikig komedi där Pac-man och andra arkadspelsfigurer attackerar Adam Sandler. Värre än så här kan det aldrig någonsin bli – eller? Vad kommer härnäst? "Fia med knuff: the movie"?
Jag kollar på IMDB.com. Jo då, den är på väg. "Ludo", en blodig indisk skräckfilm.