I maj var vi mĂ„nga som fick en smĂ€rre chock nĂ€r broschyren âOm kriget eller krisen kommerâ damp ner i brevlĂ„dan. HĂ€ftet frĂ„n Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap (MSB) innehöll bland annat rĂ„d om vilken mat som bör finnas i skafferiet i hĂ€ndelse av ett sabotage mot elnĂ€tet.
Det lÄter ju som sunt förnuft, men bilden av att plötsligt stÄ utan fungerande mikrovÄgsugn kan vara nog sÄ skakande för den som bor i ett land som har haft fred i 200 Är. I Sverige klappar vi oss gÀrna pÄ axeln och tycker att vi har utvecklat det ultimata samhÀllet, immunt mot krig, konflikter och kaos.
Desto tacksammare dĂ„ med en film som vĂ€nder allt detta pĂ„ Ă€nda. I âDen blomstertid nu kommerâ drabbas Sverige av en förödande attack frĂ„n frĂ€mmande makt â stockholmska landmĂ€rken exploderar, internet slocknar och svanar faller döda frĂ„n himlen.
I en ramhandling fĂ„r vi lĂ€ra kĂ€nna Alex (Christoffer Nordenrot) som vĂ€xer upp i en synnerligen dysfunktionell familj, nĂ„gonstans i Ăstergötland. Hans pappa Ă€r före detta militĂ€r, och plĂ„gar familjen med sin vĂ„ldsamma paranoia och totala sjĂ€lvupptagenhet. MĂ„nga Ă„r senare Ă€r Alex firad musiker i storstan, men lika ensam och kĂ€nslomĂ€ssigt stĂ€ngd som sin pappa. Men sĂ„ börjar det förfĂ€rliga, och Alex fĂ„r brĂ„ttom tillbaka till hembygden.
âDen blomstertid nu kommerâ Ă€r regisserad av det östgötska filmkollektivet Crazy Pictures, som slog igenom med ambitiösa humorvideor pĂ„ Youtube. Och det Ă€r uppenbart att det finns stora ambitioner bakom lĂ„ngfilmsdebuten. Fint foto, suggestiv musik och skönt analoga effekter Ă€r bara nĂ„gra av komponenterna i denna apokalyptiska diskbĂ€nksthriller.
TyvÀrr lyckas inte filmen bli nÄgot mer Àn sina delar. Tempot Àr ojÀmnt och manuset dras med nÄgra riktiga praktklyschor som krÀver sin skÀmskudde. Relationerna i filmen bottnar inte, och slutet saknar all logik.
ĂndĂ„ dröjer det ganska lĂ„ngt in i filmen innan jag upptĂ€cker bristerna. Kanske beror det pĂ„ Nordenrot, som skapar en alldeles speciell stĂ€mning med sin halvkvĂ€vda, hjĂ€rtskĂ€rande insats. I stĂ€llet för att efterapa amerikansk mĂ„ bra-action fĂ„r filmen ett lĂ„ngsammare, sorgsnare anslag â kalla det svenskt, om du vill. (TT)