Det dĂ€r med parallella universum Ă€r hett just nu. Sedan nĂ„gra veckor kastar sig Dr Strange mellan vĂ„rt universum och ett parallelluniversum, och i hajpade âEverything everywhere all at onceâ Ă€r det Michelle Yeohs karaktĂ€r Evelyn som kastas inte mellan tvĂ„ universum utan mellan sĂ„ mĂ„nga att man som Ă„skĂ„dare snabbt ger upp att försöka hĂ„lla reda pĂ„ dem.
Den som mot förmodan tvekar att lÀsa denna recension av rÀdsla för spoilers kan vara lugn. Det gÄr inte att spoila nÄgot hÀr, eftersom det Àr omöjligt att pÄ ett begrÀnsat utrymme ens börja beskriva handlingen.
Men lÄt mig göra ett försök. Evelyn (Yeoh) bor i USA med make och dotter och sköter ett stort tvÀtteri. Hon sliter med företagets deklaration, och nÀr hon besöker Skatteverket för att konfronteras av en bitsk tjÀnstekvinna (Jamie Lee Curtis) börjar det hÀnda mystiska saker. Hennes man Àr plötsligt inte hennes make utan sÀger att han kommer frÄn ett parallellt universum, att alla sÄdana universum hotas av en dödlig fara och att Evelyn Àr den enda som kan rÀdda dessa vÀrldar.
Och dÀr drar Àventyret i gÄng. I tvÄ timmar slÀngs Evelyn fram och tillbaka mellan dessa vÀrldar i ett tempo som fÄr de flesta andra filmer att verka totalt stillastÄende. Martial arts (det Àr ju Michelle Yeoh vi talar om) varvas med svart komedi, drama, slapstick, animation⊠ja, hÀr finns allt.
Klipparen Paul Rogers Àr förtjÀnt av sÄ mÄnga Oscars-statyetter som det Àr möjligt, och regissörerna Dan Kwan och Daniel Scheinert, som ocksÄ har skrivit manuset, Àr vÀl förtjÀnta av de brakande applÄder filmen har fÄtt i USA (den Àr dock nÄgot lÄng, dÀrför en fyra i betyg). Det hÀr Àr en av de mest originella och sevÀrda filmerna pÄ repertoaren just nu.
Men det Ă€r inte bara ett fantasifyllt actionĂ€ventyr. "Everything everywhere at once" Ă€r en film som under den flashiga ytan Ă€r ett engagerande familjedrama om slitningarna mellan tvĂ„ makar och inte minst om relationen mor-dotter (ett just nu populĂ€rt Ă€mne i allt frĂ„n âLife & Bethâ och âMin fantastiska vĂ€ninnaâ till den animerade âRödâ). Det ger denna ytterst sevĂ€rda film Ă€nnu en dimension.