Om biograferna verkligen Àr "de livsfegas kÀraste kapell" sÄ torde jag vara en av de fegaste.
Författaren Harry Martinson myntade uttrycket (oftast felciterat som "de livsfegas tempel") i en understreckare i Svenska Dagbladet 1941. "Vill man söka verklig förnyelse av mĂ€nniskan sĂ„ fĂ„r man inte den hos den mentalitet som nĂ€res i biolokalerna", skrev Martinson, som var oroad över litteraturens försĂ€mrade villkor och julens kommersialisering â för 79 Ă„r sedan. (Ja du, Harry, allt och inget har förĂ€ndrats sedan dess. Och minns du spanska sjukan som hĂ€rjade nĂ€r du var i tonĂ„ren? Nu har det kommit en uppföljare.)
SjÀlv Àr jag oroad för filmbranschen i allmÀnhet och biograferna i synnerhet och inte ett dugg intresserad av verklig förnyelse för egen del. Att strömningstjÀnster tar över och publiken "inte orkar lyfta arslet ur Netflixsoffan", som Emma Molin uttryckte det pÄ Guldbaggegalan, var ett hot redan före pandemin.
NÀr Filmstaden öppnade igen 15 juli galopperade jag dit för att se "Marie Curie". Det var en pÄ alla sÀtt underbar upplevelse att pÄ nytt omslutas och uppslukas helt av en film.
Jag var övertygad om att fler tĂ€nkte som jag, och hade brĂ„ttom att boka nĂ€sta biobesök: krigsfilmen "The outpost". Lördag kvĂ€ll, ny amerikansk film â det mĂ„ste ju bli rusning efter vĂ„rens lĂ„nga, ofrivilliga uppehĂ„ll. Jag hade fel. Medan andra semesterfirare trĂ€ngdes pĂ„ uteserveringarna hade jag en garanterat smittfri kvĂ€ll, helt ensam i Filmstadens största salong.
NĂ„gra biobesök till har det blivit ("The king of Staten island", "Greenland", tvĂ„ Batman-repriser och förstĂ„s "Tenet") men det som saknas nu Ă€r nya, bra filmer. Jag lĂ€ser recensioner och suktar efter "ĂversĂ€ttarna" och danska vĂ€rldskrigsdramat "De förbannade Ă„ren". Förra veckan fick "Psykos i Stockholm" och "Little Joe" fin kritik, men de visas bara i storstĂ€derna (och pĂ„ Cnema i Norrköping).
Filmstaden hade en suverÀn bredd pÄ sitt utbud i vintras. SÀkerhetsarbetet har de redan lyckats med. Nu behöver de visa mer Àn bara action och barnfilm om den mer svÄrflörtade publiken ska komma tillbaka.
Och Harry Martinson, fann han inget sevÀrt i "de livsfegas kÀraste kapell"? Kanske nÄgot bortglömt svenskt drama? Nej, men i sin artikel skrev han att Disneys "Pinocchio" var en betydande upplevelse, och att han tyckte om "Trollkarlen frÄn Oz". TvÄ fÀrgglada klassiker frÄn Hollywood som stÄr sig Àn i dag.