Vi alla betalar för svensk film

Filminstitutets vd Anna Serner slog larm i förra veckan: varannan svensk biograf hotas av nedlÀggning. Det Àr kris igen. Och ÀndÄ finns det folk som tror att den svenska filmbranschen kan överleva utan stöd frÄn samhÀllet.

Oroad vd. Anna Serner Àr chef för statliga Svenska Filminstitutet, som sedan 1963 har ansvar för att fördela pengar till filmproduktion i Sverige.

Oroad vd. Anna Serner Àr chef för statliga Svenska Filminstitutet, som sedan 1963 har ansvar för att fördela pengar till filmproduktion i Sverige.

Foto: Claudio Bresciani/TT

FILMSPANING2017-11-08 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svenska folket tycker om att se svensk film. Det mÀrks framför allt nÀr en lycktrÀff som "En man som heter Ove" fÄr folk att gÄ man ur huse.

Men svenska folket Àr en liten publik och att göra film Àr dyrt. SÄ vem ska betala?

Ja, inte skattebetalarna i alla fall, om man ska tro reaktionerna i Linköping, dÀr debatten bröt ut sedan kommunen tillfrÄgats om hjÀlp nÀr Mons Kallentofts thrillers ska filmatiseras. "Inte ett öre till nÄgon filminspelning", dundrar arga röster pÄ Facebook och jÀmstÀller alla kultursatsningar med att stjÀla pengar frÄn ÀldrevÄrden.

Det moderata kommunalrÄdet Paul Lindvall, som leder oppositionen, hakar pÄ: "Det fÄr gÀrna spelas in filmer hÀr men dÄ ska de finansieras kommersiellt, inte med hjÀlp av skattepengar", sÀger han (Corren 26/10).

För honom och andra kritiker kan jag avslöja en chockerande nyhet: svensk film Àr en angelÀgenhet för samhÀllet, och sÄ har det varit sedan 1963!

I början av 60-talet var filmbranschen i akut kris. HushÄllen köpte tv-apparater, biobesöken minskade drastiskt och tvÄ av tre svenska biografer slog igen. Att förlita sig pÄ marknadskrafterna rÀckte inte lÀngre.

DÄ skapades filmavtalet, som innebar att de som tjÀnade pengar pÄ att visa film, bÄde pÄ bio och tv, fick bidra till produktionen. Harry Schein var mannen bakom avtalet, och startade ocksÄ statliga Svenska Filminstitutet (SFI) som fördelar pengarna.

Sedan dess har filmavtalet genomgÄtt sju sorger och Ätta bedrövelser, och sedan 1 januari 2017 Àr filmstödet en helt statlig angelÀgenhet. BiografÀgarna slapp dÄ den gamla tioprocentiga avgiften frÄn Scheins tid, men samtidigt höjdes momsen frÄn 6 till 25 procent.

Nu Àr det kris i den svenska filmbranschen igen. Filminstitutets vd Anna Serner slÄr larm i ett brev till kulturdepartmentet, som TT och DN skrev om i onsdags, varannan biograf riskerar att lÀggas ner. Det handlar inte om SF:s stora filmstÀder, utan om de kÀmpande biograferna pÄ mindre orter. Sveriges biografÀgareförbund vÀgrar lÀmna ut sin besöksstatistik till SFI, som dÀrmed inte kan berÀkna hur mycket stöd de ska betala ut.

Det Àr knepigt att förstÄ alla turer i den svenska filmpolitiken, men en sak Àr klar: utan att samhÀllet bidrar blir det ingen svensk film. Det Àr precis som med bibliotek, idrott, kollektivtrafik, melodifestival, cancervÄrd, stridsflygplan och en massa andra saker det hÀr samhÀllet kan fixa nÀr vi hjÀlps Ät genom att alla betalar lite grann via skattsedeln.

I TrollhÀttan satsar kommunen stenhÄrt pÄ Film i VÀst, som hittills varit medproducent pÄ 478 inspelningar, enligt IMDB.com. Om Linköping ska lyckas bidra till ett enda projekt ÄterstÄr att se. Linköpings kommun gjorde pÄ fel sÀtt i fallet Kallentoft och fÀlldes i FörvaltningsrÀtten, men det finns lagliga vÀgar för kommuner att stödja filminspelningar via sin kulturbudget. Under tiden spelar guldbaggebelönade Peter Grönros in sin nya film i Norrköping, med stöd av den kommunala filmfonden dÀr.

Paul Lindvall fÄr i alla fall stöd av min filmintresserade son.

– Fuck Kallentoft, det görs redan för mycket thrillers i det hĂ€r landet, frĂ€ser han.

Men jag tĂ€nker att alla svenska filmarbetare som kan hĂ„lla sig vid liv med hjĂ€lp av thrillerinspelningar och skattemedel kan vĂ€xa och utvecklas och en dag slĂ„ hela filmvĂ€rlden med hĂ€pnad. Utan en svensk filmbransch skulle vi inte ha nĂ„gra Astrid Lindgren-filmer, Ruben Östlund skulle inte vinna vĂ€rldens finaste filmpris i Cannes och Alicia Vikander skulle spela amatörteater i Göteborg.

Fredrik Kylberg filmspanar varannan vecka. Mejla gÀrna till fredrik.kylberg@ostgotamedia.se