John Strandh jobbar sedan 2008 som filmfotograf och har arbetat med produktioner som "JÀgarna" och "Fartblinda". Under andra halvan av förra Äret tillbringade han mycket tid i Norrland och spelade in tv-serien "JÀgarna 2".
Vad var det roligaste som hÀnde under "JÀgarna 2"?
â Mycket var roligt, bland annat lyckades vi filma vissa nattscener med enbart ficklampor. Vi hade ett ganska naturalistiskt förhĂ„llningssĂ€tt till ljussĂ€ttning, men det var en utmaning.
Hur var det att arbeta under restriktionerna?
â Det var svĂ„rt att jobba normalt och samtidigt hĂ„lla sĂ€kerhetsavstĂ„nd. Vanligtvis Ă€r det ett filmteam med ungefĂ€r 20 personer och skĂ„disar i en trĂ„ng lĂ€genhet.
En person var anstÀlld för att hÄlla "coronasÀkerheten", det var nolltolerans mot förkylning och alla hade ansiktsmask.
â Det var alltid nĂ„gon borta i produktionen. NĂ€r en skĂ„dis blev sjuk, stod allt stilla nĂ„gra dagar. Det hĂ€r var i augusti och virusspridningen var minimal, det hade inte gĂ„tt att filma nu.
Hur har pandemin pÄverkat dig som filmfotograf?
â Jag Ă€r mer flexibel. Man har puttats över en kant, digitala verktyg har blivit mer accepterade sĂ„som möten via zoom. Förarbetet innan en inspelning kan jag utföra var jag vill.
Han kommer frÄn GÀvle, bor tillsammans med sin sambo Jonna och tvÄ hundar i Stockholm och har ett fritidshus i HÀstholmen.
Intresset för film föddes i gymnasiet nÀr John gick samhÀllsvetenskaplig linje med medieinriktning. Det fanns en studio och tv-station pÄ skolan dÀr han gjorde tv-program och filmer. Han ville bli regissör. Studier i filmvetenskap pÄ GÀvle högskola ledde vidare till Stockholms filmskola, dÀr intresset för filmfotografi föddes.
â Det fanns en viss lĂ€ngtan till nĂ„got större och mer exotiskt Ă€n GĂ€vle, men det var inte storstadslivet i sig som lockade. Jag hade tunnelseende första Ă„ren, gjorde min grej och höll enbart pĂ„ med film.
Skolans undervisning var kvÀllstid och John jobbade som vaktmÀstare pÄ dagtid. Under sista terminen började han sin resa mot filmfotograf och fick jobb som B-fotograf, den som stÀller skÀrpan och har tekniskt ansvaret i fototeamet.
Hur Àr arbetet som filmfotograf?
â Otroligt roligt, kombinationen mellan grupparbete och egna snabba beslut passar mig bra.
Planeringsarbetet kring inspelningsplatser och filmens visuella stil görs tillsammas med regissör och scenograf.
â Jag utövar mitt yrke till fullo nĂ€r vi ska fĂ„ manuset att bli bilder.
John beskriver de olika förutsÀttningarna kring ekonomi och tid, exempelvis olikheterna i ett avancerat kostymdrama och en vardagsscen pÄ ett café.
â Tiden Ă€r det viktigaste och att kunna göra det bĂ€sta av de resurser som finns, att kompromissa kreativt. Det Ă€r alltid ett antal minuter som ska vara klara varje dag.
Det Àr lÄnga sammanhÄllna inspelningsdagar. Exempelvis var serien "Fartblinda" Ätta episoder, 90 dagar i Riga och tio timmars filmning varje dag.
â Efter arbetspasset Ă€r det vidare genomgĂ„ng av nĂ€sta dags scener, man hinner knappt sova. Det blir som ett undantagstillstĂ„nd.
Varför blev det Ăstergötland?
â Min sambo Jonna Ă€r frĂ„n trakten. Jag har arbetat med hennes musikprojekt runt Omberg och VĂ€ttern, det kĂ€ndes naturligt att köpa hus hĂ€r. Vi letade efter ett mindre och lugnare sammanhang, det Ă€r hĂ€rligare att vakna hĂ€r Ă€n i Stockholm.
â Jag Ă€r född och uppvuxen pĂ„ landet och jag har alltid lĂ€ngtat efter ett lugnare stĂ€lle att bo pĂ„.