Akvareller

Pågår till 18 juni

Skimrande landskap och underfundigt historieberättande är några av huvudstråken i den här akvarellutställningen. Teleman från Norrköping och Edetun från Linköping ställer ut tillsammans för första gången som duo. De är inga duvungar utan mycket erfarna och kunniga konstnärer, välkända långt utanför regionens gränser.

Artikelbild

”Efter regnet” av Stefan Teleman.

Lite vitsigt noteras att den fiktiva ”AA, föreningen Absolut Akvarell, stöder utställningen”. Det är kul med en inte helt svårbegriplig adressat. Visst finns det humor i bilderna. Edetuns dubbeltydiga arbeten har glimten i ögat. Ibland är det småkritiska anspelningar på det kommersiellt lättsålda inom akvarellbranschen. Det kan stå textat ”Privat” över en målning, eller en ditmålad röd prick. Andra gånger dyker historiskt fyndiga figurer upp från 16- och 1700-talen i olika klädedräkter.

Stefan Teleman, känd för sitt politiska måleri, överraskar med poetiskt känsliga landskapsakvareller i silande ljus. Det ser lätt ut, men alla som prövat på akvarell vet hur svårt det är att lyckas med den snabba och direkta vått- i våttmetoden.

I den andra gruppen återfinns mera tätt genomarbetade och överlagrade målningar där även svart färg och gouache penslas in akvarellerna, något som svär emot den klassiska ortodoxin. Regelbrott har ofta fört konsten framåt.

Två konstnärer från två generationer tog själva initiativ till att ställa ut tillsammans. Enda utgångspunkten var akvarell. De har ju annars i decennier profilerat sig med oljemålningar av hög konstnärlig dignitet. Edetun är också en mycket skicklig fotograf och Teleman har experimenterat med skulptur, objekt och collage. Men nu har de förenats i akvarellens våta och flyktiga element. Konsten sitter inte i tekniken utan i den artistiska begåvningen. Också i modet att ständigt pröva nya utmaningar. Absolut akvarell i en ständig, oavslutad rörelse.