För ett knappt år sedan kom "Samtalen", en bok "om och med" en av Sverige största konstnärer Karin Mamma Andersson. Boken är skriven tillsammans med författaren Cilla Naumann och är skriven som en dialog med Mamma Andersson om hennes konstverk och inspirationer till dessa. Boken är öppenhjärtig och generös; man bjuds in i konstnärens sinne och verk genom att få läsa om vad som ligger till grund för hennes mest kända verk. Detsamma kan man säga om samtalet i Wallenbergsalen på Östergötlands museum, en rekordvarm onsdag i september.
Linköpingspubliken fick höra att boken tillkom i en tid då både författaren och konstnären gick igenom tuffa perioder i livet. Cilla Naumann hade just gått igenom en cancerbehandling och Karin Mamma Andersson genomgick en separation. De båda vännerna åkte till den italienska ön Capri i februari och det var här samtalen som ligger till grund för boken ägde rum.
– Jag tror inte att jag hade kunnat skriva den här boken varken före eller efter det här, säger Karin Mamma Andersson.
Men lejonparten av samtalet ägnas åt att Karin Mamma Andersson får berätta om sina målningar – hur och när de tillkom och hennes tankar om dem. Kanske att kvällens allra starkaste ögonblick var när hon berättade om målningen "You and the Night" från 2012. En kvinna ses bakifrån, vadandes ut i ett mörkt vatten.
Karin Mamma Andersson berättar att målningen föreställer hennes mamma och gjordes på Gotland, strax efter att mamman dött efter en lång tids demens. Karin tar upp boken och läser:
"Jag bar på sorgen och separationen från henne. Jag bar också på känslan att hon var dement så lång tid och att jag hade haft dåligt samvete eftersom jag inte kunnat nå henne. Jag hade tänkt så många gånger att det var skönare om hon fick dö, men det är ju så att när man förlorar en förälder, då förlorar man sitt första vittne. Jag kände mig tom och jag har förstått att målningen handlar om henne. En mamma som vandrar ut i mörkret med sitt ondulerande hår och med sina höga vita Sloggitrosor, vandrar ut till en ovisshet."
Det är starkt och publiken lyssnar andäktigt.
Publiken får också komma nära när Karin Mamma Andersson pratar om sitt kändisskap och priserna på hennes målningar. Förra året såldes hennes målning "On Tenterhooks" på auktionshuset Christie’s i London för makalösa 9,6 miljoner kronor. Det är fantasisummor hon inte kan ta in.
– Jag har haft svårt att hantera min prisbild. Jag tänker aldrig i helvete försvara mina priser för det är inte jag som sätter dem. Frågar någon vad en målning kostar så vet jag inte det utan hänvisar till galleristen. Sen att det ramlar in en jävla massa miljoner kronor på mitt konto, det är en annan sak. (...) Den biten har jag tyckt varit obehaglig och äcklig, när jag förstår att folk ibland är mer intresserad av det ekonomiska i stället för det jag faktiskt gör. Då kan jag bli ytterst provocerad, nästan arg, säger Karin Mamma Andersson.
Det blir ett fint samtal som publiken i Linköping verkar uppskatta. Efteråt sätter sig Cilla Naumann och Karin Mamma Andersson i foajén och signerar den gemensamma boken. Alla får möjlighet till en liten pratstund – pensionärer från konsthistoriska klubben berättar om sina analyser av hennes konst och en ung konstnärinna frågar om tips på material och teknik.
Av en slump visar det sig att målningen som pryder bokens omslag har köpts av föreningen Linköpings Konstmuseum och ställs ut under kvällen.
– Är den här nu? Jag visste faktiskt inte det. Vi måste nästan gå upp och kolla på den, säger Karin Mamma Andersson när jag pratar med henne efter att signeringen är klar.
Tåget tillbaka till Stockholm går snart men jag hänger med konstnären uppför museets vackra trappor och fram till målningen.
Vad är det vi ser?
– Det här är verkligen ett självporträtt, på riktigt. Den heter ju "Sömnlös" och det var jag när jag mådde som absolut sämst; då sov jag ingenting. Coolt att den är här. Jag visste faktiskt hela tiden att det var den här målningen som skulle vara på omslaget, vilket förlaget inte var helt nöjda med. Men jag stod på mig.
Östergötlands museum har för avsikt att visa "Sömnlös" i två år framåt, så den intresserade har möjlighet att ta del av verket ett bra tag framöver.