I höst skulle en utstĂ€llning om romantiken visats pĂ„ Nationalmuseet, men den skjuts nu upp till nĂ€sta Ă„r. Ăven en utstĂ€llning om svensk bildesign flyttas fram, och istĂ€llet förlĂ€ngs vĂ„rens satsning "TrĂ€dgĂ„rden â konst och natur under sex sekler" .
ââInför budgetarbetet 2023 sĂ„g vi att vi inte hade rĂ„d att producera utstĂ€llningen om romantiken. Det Ă€r vĂ„r förklaring till att fĂ€rre saker hĂ€nder i höst, sĂ€ger Per Hedström, tillförordnad överintendent för Nationalmuseum.
Han berÀttar att museets ekonomi Àr rejÀlt anstrÀngd.
ââDet Ă€r en följd av det höjda rĂ€ntelĂ€get och elpriser som pĂ„verkar de kostnader vi har för fastigheten pĂ„ Blasieholmen som Ă€r fullstĂ€ndigt skyhöga och som faktiskt hotar att sĂ€nka Nationalmuseums verksamhet för tid och evighet. Det Ă€r ett katastrofalt lĂ€ge som vi behöver hjĂ€lp med att lösa.
Internationell trend
Nationalmuseum ska nu ha fÀrre utstÀllningar som visas lÀngre perioder. Den positiva sidan Àr att det gynnar bÄde klimatet och ekonomin, framhÄller Per Hedström.
Det har Moderna Museet redan infört. Med hĂ„llbarhet som ledstjĂ€rna pausade man förra Ă„ret de lĂ„ngvĂ€ga transporterna och satsade pĂ„ att lĂ„ta konstnĂ€rer skapa pĂ„ plats i stĂ€llet. Det Ă€r Ă€ven sĂ„ mĂ„nga museer utomlands har börjat arbeta, enligt museichef Gitte Ărskou.
ââDet hĂ€r Ă€r nĂ„got vi pratar om mycket internationellt. Vi tĂ€nker mer lĂ„ngsiktigt och jobbar med tempot, det Ă€r viktigt att det finns en gemensam förstĂ„else för ett annat tempo pĂ„ konstmuseerna, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att utstĂ€llningarna nu pĂ„gĂ„r fem till sex mĂ„nader istĂ€llet för tre till fyra.
Men bĂ„de hon och Per Hedström sĂ€ger att det kan vara svĂ„rt med lĂ„nga utstĂ€llningar pĂ„ grund av privata inlĂ„n av konst. Men mellan fem och Ă„tta mĂ„nader brukar fungera, sĂ€ger Gitte Ărskou.
Aktiverar publiken lÀngre
Bildmuseet i UmeÄ Àr ett annat museum som har börjat tÀnka i samma banor. Ett tag hade museet upp emot tolv utstÀllningar per Är, som vardera visades i tvÄ-tre mÄnader, vilket museichef Katarina Pierre har arbetat för att minska.
ââVi mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ hur vi hushĂ„llar med vĂ„ra resurser pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt. Det kan bĂ„de handla om ekonomi men ocksĂ„ om personal. Givetvis kommer ocksĂ„ klimatpĂ„verkan in vad det gĂ€ller resurserna, sĂ€ger hon.
Bildmuseets stora satsning frÄn i vÄras, "Ner till norr", Àr kvar fram till nÀsta vÄr. Katarina Pierre har inte mÀrkt av fÀrre besökare som ett resultat. Kanske för att museet ocksÄ fördjupar utstÀllningen med programverksamheter och seminarier.
ââVi vill jobba mer kvalitativt över tid istĂ€llet för att bara ha snabba byten, sĂ€ger hon.
PĂ„ samma sĂ€tt resonerar Gitte Ărskou, som anser att utvecklingen Ă€r bra för publiken.
ââOm utstĂ€llningarna enbart Ă€r pĂ„ tre mĂ„nader hinner folk inte se dem. DĂ€rför har vi ocksĂ„ upplevt ett stort publikintresse och det ger oss möjlighet att lĂ€gga ett program dĂ€r vi erbjuder evenemang och föredrag som aktiverar publiken under en lĂ€ngre tid.
MÄste locka folk
Men Per Hedström ser en risk med utvecklingen. Förra Äret sÄlde Nationalmuseum fÀrre biljetter och han menar att det fortfarande Àr svÄrt att komma tillbaka till besöksnivÄerna före coronapandemin.
ââSamtidigt som vi ska jobba pĂ„ ett bra sĂ€tt med klimatpĂ„verkan behöver det vi producerar vara intressant, aktuellt och relevant. Det fĂ„r inte kĂ€nnas som att det âbaraâ Ă€r samlingarna i nya konstellationer. Vi gör mycket sĂ„nt men det mĂ€rks att det Ă€r svĂ„rare att fĂ„ genomslag för den typen av koncept Ă€n för separatutstĂ€llningar, sĂ€ger han.