Tre Krouthén-målningar du inte får missa på Östergötlands museum

Just nu visas den första stora Johan Krouthén-utställningen på Östergötlands museum på över 30 år. Correns kulturskribent Emil Oskar Andersson har valt ut tre favoritmålningar från utställningen.

Den första målningen i utställningen är "Ekängen" (1890) – en fantastisk målning. Vid första anblick ser den ut som ett klassiskt landskap, men i nederkant upptäcker vi skuggan av Johan Krouthén själv. Vid den här tiden var det både populärt och prestigefyllt att måla en plein air, alltså utomhus, och det är sannolikt därför konstnären valt att inkludera sin egen närvaro. Just den detaljen lyfter hela målningen.

Den första målningen i utställningen är "Ekängen" (1890) – en fantastisk målning. Vid första anblick ser den ut som ett klassiskt landskap, men i nederkant upptäcker vi skuggan av Johan Krouthén själv. Vid den här tiden var det både populärt och prestigefyllt att måla en plein air, alltså utomhus, och det är sannolikt därför konstnären valt att inkludera sin egen närvaro. Just den detaljen lyfter hela målningen.

Foto: Emil Oskar Andersson

Konst2025-07-05 13:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den första målningen i utställningen är "Ekängen" (1890) – en fantastisk målning. Vid första anblick ser den ut som ett klassiskt landskap, men i nederkant upptäcker vi skuggan av Johan Krouthén själv. Vid den här tiden var det både populärt och prestigefyllt att måla en plein air, alltså utomhus, och det är sannolikt därför konstnären valt att inkludera sin egen närvaro. Just den detaljen lyfter hela målningen.
Den första målningen i utställningen är "Ekängen" (1890) – en fantastisk målning. Vid första anblick ser den ut som ett klassiskt landskap, men i nederkant upptäcker vi skuggan av Johan Krouthén själv. Vid den här tiden var det både populärt och prestigefyllt att måla en plein air, alltså utomhus, och det är sannolikt därför konstnären valt att inkludera sin egen närvaro. Just den detaljen lyfter hela målningen.
"Sommarsiesta" (1885) föreställer 18-åriga Hulda Ottoson, som ett år senare gifte sig med Johan Krouthén och blev Hulda Krouthén. Paret fick två barn, men livet blev kort – Hulda dog tragiskt i njurinflammation, endast 25 år gammal. Målningen används i marknadsföringen av utställningen, och det är lätt att förstå varför: den fångar essensen av Krouthéns bästa måleri – en sommaridyll som aldrig blir vare sig pastoralt sockersöt eller verklighetsflyende.
"Sommarsiesta" (1885) föreställer 18-åriga Hulda Ottoson, som ett år senare gifte sig med Johan Krouthén och blev Hulda Krouthén. Paret fick två barn, men livet blev kort – Hulda dog tragiskt i njurinflammation, endast 25 år gammal. Målningen används i marknadsföringen av utställningen, och det är lätt att förstå varför: den fångar essensen av Krouthéns bästa måleri – en sommaridyll som aldrig blir vare sig pastoralt sockersöt eller verklighetsflyende.
"Trädgårdsinteriör" (1887–1888) föreställer läkarfamiljen Boman i deras trädgård i Linköping. Verket präglas av en otrolig detaljrikedom – något som kännetecknar Johan Krouthéns bästa måleri. Missa inte de vackert återgivna utemöblerna, blommorna och det lagom slitna staketet – några av höjdpunkterna i bilden.
"Trädgårdsinteriör" (1887–1888) föreställer läkarfamiljen Boman i deras trädgård i Linköping. Verket präglas av en otrolig detaljrikedom – något som kännetecknar Johan Krouthéns bästa måleri. Missa inte de vackert återgivna utemöblerna, blommorna och det lagom slitna staketet – några av höjdpunkterna i bilden.