"SchĂ€fen" i Pija Lindenbaums "Vitvivan och Gullsippan" mĂ„lar ett streck pĂ„ marken framför en grupp med barn. "Utanför strecket Ă€r det farligt" stĂ„r det i texten â dĂ€r kan vad som helst hĂ€nda. Bilden har gett namn till utstĂ€llningen "Bortom strecken" pĂ„ Nordiska akvarellmuseet, som uppmĂ€rksammar tre olika bilderbokskreatörer: Anna Höglund, Pija Lindenbaum och Ida Sundin Asp.
Ett utmÀrkt initiativ, anser Pija Lindenbaum, som sjÀlv tycker om att se andras original.
ââMen nĂ€r man lyfter ut bilderna blir det en annan lĂ€sning. Det Ă€r inte konstbilder i vanlig mening som vi sysslar med, vi jobbar med text och bild i dialog, sĂ€ger hon.
Fyra kuratorer ligger bakom idĂ©n. De möter ofta barn som blĂ€ddrar i museets bilderboksarkiv â och ser dem börja mitt i, hoppa mellan uppslagen och fastna vid smĂ„ detaljer. NĂ€r bara illustrationerna visas kan ocksĂ„ nya tolkningar uppstĂ„.
ââMan kan be en grupp femĂ„ringar börja berĂ€tta och dĂ„ tar det ena och andra vid och expanderar i hela rummet. Det blir en kraftfull dynamik. Konst kan ocksĂ„ fungera sĂ„ men bilderböcker har en sĂ„dan kraft, sĂ€ger kuratorn och konstpedagogen Jonte NynĂ€s.
Beskriver det svÄra
De visuella uttrycken skiljer sig Ät, och hÀr finns akvarell, gouache- och kollagetekniker. Men Johan Hildingsson ser en röd trÄd bland böckernas teman. De handlar till exempel om en högkÀnslig kanin pÄ en tunnelbaneperrong, hundar som flyr i en bÄt över vattnet och en morfar pÄ vÀg att bli dement.
ââDet hĂ€r Ă€r berĂ€ttelser som strĂ€cker sig utanför det vanliga och konventionella som vi ofta möter i böcker riktade till yngre, sĂ€ger han och Jonte NynĂ€s fyller i:
ââVi tycker att alla tre â och i urvalet som vi har gjort â pĂ„ nĂ„got sĂ€tt har bĂ„de ett tilltal till den vuxne och barnet och att de beskriver det som kanske Ă€r svĂ„rt eller klurigt.
Pija Lindenbaums "Pudlar och pommes" kan till exempel bĂ„de skildra konflikter vanliga pĂ„ en förskola, men kan ocksĂ„ lĂ€sas som en berĂ€ttelse om global politik dĂ€r rĂ€dslan för den andre fĂ„r styra. Hon strĂ€var inte medvetet efter att göra berĂ€ttelsen intressant för de vuxna â men eftersom hon skapar för dem som inte kan lĂ€sa vĂ€nder hon sig till bĂ„de vuxna och barn.
ââEn vuxen som lĂ€ser med sitt barn har ocksĂ„ varit ett barn, det har man gemensamt.
Inte samma trend
För Pija Lindenbaum börjar idén ofta i sjÀlva bilden. NÀr hon sedan skriver handlar mycket om att reducera texten, sÄ att bilderna fÄr utrymme att berÀtta. Men sitt eget bildsprÄk ger hon inte sÄ mycket för.
ââDet Ă€r ganska trĂ„kigt. Man kan tro att jag koketterar men jag tycker inte om det jag sjĂ€lv gör, det motsvarar inte den typ av bilder som jag sjĂ€lv uppskattar, sĂ€ger hon.
Jonte NynÀs och Johan Hildingsson lovprisar dock bilderboken som konstform. De vill lyfta fram den för att fler ska fÄ upp ögonen för hur skickliga bilderboksskaparna Àr. Bilderna skiljer sig ocksÄ frÄn annan samtidskonst, anser Hildingsson.
ââNĂ€r de inte behöver följa samma trend eller teman som samtidskonsten kan det bli intressant. Det kanske finns ett motstĂ„nd hos vissa att vilja se dem som enskilda konstverk â det Ă€r lĂ€tt att tĂ€nka att det "bara" Ă€r skapat för barn, men det Ă€r vi inte överens om.