Tor-Göran Henriksson: Kirurgens konstverk berör

Tor-Göran Henriksson: Mina systrar, måleri och skulptur. Atlantis

I en av Tor-Göran Henrikssons målningar står en undersköterska med ett bäcken i ena handen och en blomvas i den andra framför en tavla av Bror Hjorth som föreställer Albert Schweitzer. Hennes arbete är lika storslaget som den berömde läkarens.

I en av Tor-Göran Henrikssons målningar står en undersköterska med ett bäcken i ena handen och en blomvas i den andra framför en tavla av Bror Hjorth som föreställer Albert Schweitzer. Hennes arbete är lika storslaget som den berömde läkarens.

Foto:

KONSTBOK2011-04-07 13:02

Ett fruktbart område inom kulturen är när vårdpersonal själva undersöker sin vårdande miljö med hjälp av konst, skönlitteratur och poesi.

Tor-Göran Henriksson har hela sitt yrkesliv varit verksam som kirurg på Akademiska sjukhuset i Uppsala. År 1983 fick han sitt konstnärliga genombrott på Liljevalchs vårsalong. Med bild och träskulptur skildrar han sjukhusets vardag i en naivistisk stil som har tydligt släktskap med förebilden Bror Hjorth. I boken "Mina systrar" presenteras en konstnärlig produktion från 1979 till i dag.

Stram naivism

Miljön är gammaldags med sjuksköterskor i blåvita uniformer och myndiga läkare som härförare på ronden. Det liknar mer hospital än modern klinik. En del målningar påminner i en naivistisk men stram stil om konstnärinnan Augusta Strömberg, som var patient på Ulleråker.

Det skapar en drömsk och nostalgisk stämning som visar på vårdens tidlösa frågor: Den sjukes ensamhet och vårdarens trötthet. Även den ofrånkomliga hierarkin på sjukhuset blir speglad i gestalternas storlek. Läkaren och sjuksköterskan är ofta oproportionerligt större än patientens förskrämda och nakna kropp. Som arbetsplats är sjukhuset en trygghet. För den sjuke symboliserar det otrygghet och isolering.

Kirurgen bär patienten

Ändå är Tor-Göran Henrikssons konst inte främst en kritik av sjukvården. Det finns en utveckling i bilderna som rör sig från den kyliga sjukhuskorridoren till värmen mellan personal och patient. En träskulptur visar en sjuksköterska som håller en patient i sin famn som en pietà. Kirurgen bär på patienten till operationsbordet.

Vördnad för livet

I många målningar är sjuksköterskorna trötta, sorgsna och utmattade men aldrig likgiltiga. Här finns vördnad för livet och även en god portion humor, som då den djupt älskade psykiatrikern och underhållaren Moltas Ericsson gör rond på avdelningen där patienterna förvandlats till råttor (Moltas var livrädd för råttor eftersom han tvingats göra forskning på dem).

Boken har två förord skrivna av Torsten Ekbom och Leif Zern. Den förre kallar Tor-Göran Henriksson träffande för en länk mellan Döderhultaren och Bror Hjorth.

Men bakom varje naivistisk målning och skulptur döljer sig en djup insikt om människans utsatthet och bräcklighet. Den sjukes starka isolering från det vardagliga livet och personalens risk för utbrändhet. Det är vacker och underfundig men också smärtsam konst som berör och stämmer till eftertanke.

JAKOB CARLANDER

Utställning och bok

Galleri Aronowitsch i Stockholm visar fram till 17 april en utställning med Tor-Göran Henrikssons sjukhuskonst. Samtidigt utkommer boken "Mina systrar" med motiv från sjukhusmiljön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!