Ett trĂ€d, nĂ„gra röda hus, utsikter med horisonter Ă„terkommer. HĂ€r finns en reducerande enkelhet som Ă€r en kvalitet i sig. Men han flĂ€tar ocksĂ„ ibland in enstaka mĂ€nniskofigurer summariskt som t.ex. en roddtur under en âStilla kvĂ€llâ i mĂ€ttat gult. Det skapas alltsĂ„ stĂ€mningar i hans mĂ„leri.
Men ibland lÄter han tyvÀrr penseln vispa runt lite för mycket och ofullgÄnget. PenselstrÄkens tvÀra avbrott pockar pÄ större uppmÀrksamhet Àn vad fÀrgerna kan representera. Delvis beror detta pÄ hans expressionistiska inriktning. HÀr finns en stark tradition med fina konstnÀrer som Sven X:et Erixson, Evert Lundquist och Bertil Almlöf. Det Àr inte alltid lÀtt att mÀta sig med dessa föregÄngare.
MÄleri som ren konstform Àr bÄde utmanande och berörande. DÄ och dÄ brukar det dödförklaras, men mÄleriet överlever alltid. Skönt Àr det. Och Lars Isacson har modet och viljan att stÀndigt brottas med problemet att fÄ sliriga fÀrgskalor att samverka. Det Àr lika svÄrt som att frambringa musikaliska kompositioner av rang.
Han vÄgar ocksÄ satsa friskt med klara fÀrgtoner i gult, grönt och blÄtt. Isacson Àr född i Kisa och ÄtervÀnder nu efter mÄnga Är i Nacka. UtstÀllningen Inför landskapet pÄgÄr till 27 augusti pÄ Kisa bibliotek.
à terigen fÄr jag anledning att berömma Kisa bibliotek för att sitt utmÀrkta och separata gallerirum. Det Àr sÀllsynt i dag att man lÄter ett konstrum fÄ finnas kvar. UtstÀllningar gjorda bland bokhyllor blir alltid rörigt. Bildkonsten behöver egna rum.