Jag lĂ€ser en kulturkrönika av Kristina Lindquist, scenkonstkritiker pĂ„ DN, och kĂ€nner mig kluven. Hon för ett resonemang kring den av coronakrisen framtvingade trenden att streama teaterförestĂ€llningar. Vid en första anblick tycks tekniken innebĂ€ra en ny framtid för scenkonsten: tillgĂ€nglig för alla, inte bara för storstadsmĂ€nniskor med feta plĂ„nböcker. TĂ€nk att kunna sitta pĂ„ landet nĂ„gonstans i Ăstergötland och följa programmet pĂ„ Stadsteatern och Dramaten â via skĂ€rm, nĂ€r det passar. Det Ă€r vĂ€l fantastiskt?
Men Lindquist Ă€r skeptisk. âInget virus kan upphĂ€va teaterns grundlagar om tidens gĂ„ng, kroppars nĂ€rvaro och kanske viktigast av allt: kĂ€nslan av att som publik sĂ€tta sig sjĂ€lv pĂ„ spel. Utan otrygghetens överenskommelse i rummet finns ingen teaterâ, skriver hon. Hon befarar ocksĂ„ att anslagen skĂ€rs ner nĂ€r digitaliseringen gör teatern mycket billigare. Hur kommer det att pĂ„verka den fria scenkonsten?
Jag Ă€r som sagt kluven. Ă ena sidan Ă€r digitaliseringen hĂ€r för att stanna. Ăr det verkligen rimligt att vĂ€lja bort dess fördelar för nĂ„got sĂ„ flummigt som âotrygghetens överenskommelseâ? Ăr det inte bara en argumentation för att konservera gamla strukturer och hĂ„lla nya, innovativa krafter borta?
Jag har inte landat i en egen slutsats. Men det finns en dimension jag funderar kring, och det Ă€r sjĂ€lva kulturjournalistiken. Jag vet inte hur mĂ„nga som har lĂ€st Lindquists krönika, men vet av erfarenhet att kulturjournalistik har svĂ„rt att hĂ€vda sig i det digitala bruset. Visst finns det exempel pĂ„ brett engagemang och mycket lĂ€sning, som nĂ€r Jonas Hassen Khemiris kulturtext âBĂ€sta Beatriceâ (ett öppet brev om rasism till dĂ„varande justitieminister Beatrice Ask) publicerades i DN 2013 och blev viral. Eller SvD:s kulturinlĂ€gg â#Tystnadtagningâ frĂ„n 2017, det första stora metoo-uppropet i Sverige, med en enorm genomslagskraft. Men pĂ„ det stora hela har kulturjournalistiken svĂ„rt att nĂ„ stora lĂ€sekretsar.
I tider dÄ medieföretagen anpassar sig till förÀndrade konsumtionsvanor, och hela tiden mÄste prioritera resurserna, Àr kulturjournalistiken utsatt.
Men de flesta seriösa mediebolag, inklusive Ăst Media, har valt att fortsĂ€tta vĂ€rna kulturjournalistiken. Fortsatt avsĂ€tta resurser för recensioner, bevakning av lokalt musik- och konstliv, av litteratur. I grunden handlar det om nĂ„got större och viktigare: yttrandefriheten som en av hörnstenarna i vĂ„r demokrati.
Kulturen verkar i yttrandefrihetens hela register. DÀr finns hela spannet, frÄn individ och igenkÀnning till samhÀllet och mÀnskligheten. I kulturen ryms reflektioner över historia, samtid och framtid. DÀr ryms hopp och förtvivlan sida vid sida. DÀr finns hovsamhet och hyllningar, provokation och brÄk och fejder. DÀr finns elit och rebeller och kastlösa. VÄra idéer om verkligheten utmanas, och kan krossas.
PÄ samma sÀtt som pressfrihet Àr den fria kulturen och konsten en vÀrdemÀtare pÄ hur demokratin mÄr. DÀrför Àr kulturjournalistiken i sig viktig, Àven om den inte nÄr ut direkt i alla lÀger.
Jag Ă€r kluven till Kristina Lindquists poĂ€ng, men glad för sjĂ€lva texten. Att den stĂ„r som ett sjĂ€lvstĂ€ndigt inlĂ€gg, för en nĂ„got motstrĂ€vig uppfattning, i en tid av kris dĂ€r var och varannan ropar pĂ„ enkla lösningar med ekonomiska förtecken. Och att det Ă€nnu finns utrymme för uttryck som âotrygghetens överenskommelseâ.
Anna Lindberg Ă€r fd publisher i Ăst Media