Två nya filmer utspelas i snötyngda vilda västern-miljöer i 1800-talets Nordamerika. Båda är osedvanligt fysiska, naturalistiska och så kroppsligt närvarande att man nästan känner personernas blod, svett och andedräkter. Tarantinos ”The hateful eight” har premiär i dag, 13 januari och Iñárritus ”The revenant” går upp 29 januari. Jag har sett dem och blivit nästan slagen till golvet av styrkan och kraften i upplevelsen. En renässans för västern-genren i ny tappning.
Mest uppmärksammad är Quentin Tarantinos nya åttonde film. Den utspelar sig någon gång efter amerikanska inbördeskriget (1861–65) i Wyoming. Ett gäng råskinn söker skydd i ett slags värdshus medan snöstormen blåser upp. Våldet hänger i luften redan från de första scenerna, men dramatiken förhöjs på grund av det tar lång tid innan våldsamheterna släpps fram. Ett effektivt grepp. Samtidigt får Tarantino tid för sin böjelse för att excellera i långa, sirliga, pseudo-logiska dialoger. Det är ett himla snackande precis som i ”Pulp fiction”.
Regissören har självt sagt att han valt sina karaktärer efter dialogen och inte tvärtom.
Rollen som den elegante och farlige hade Christoph Waltz i ”Inglourious basterds” och ”Django unchained” har Tim Roth fått överta, vilket han klarar bra.
Film som motsatsen till pratsamt kammarspel är däremot ”The revenant”. Där pratas det inte alls mycket, mera ren film som visuell gestaltningsform. Den utspelar sig något tidigare under 1820-talet. En gäng pälsjägare anfalls av indianer. Några av de vita överlever. Men när en av dem attackeras av björn, överges han dödligt sårad av sin kamrat. Och ett fruktansvärt spännande hämndtema tar vid.
Allt är köttigt, fysiskt och åskådligt skildrat. Filmtiteln har innebörden av ”den som återvänder”. Rollen som den skadade pälsjägaren spelas suveränt av Leonardo DiCaprio och svikaren, skurken, lika suveränt av Tom Hardy. Den senare har alltid gjort lysande rollgestaltningar. Hardy spelar i mängder av nyare filmer som t.ex. ”The drop”, ”Locke”, ”Mad Max: fury road” och ”Legend”.
Nu till frågan: vilken film är bäst av ”The hateful eight” och ”The revenant”? Båda är mästerligt gjorda, välspelade, dramaturgiskt täta och trots sina våldsamheter mycket estetiska. Nomineringar och priser kommer säkert att hagla över båda. Men jag sätter ett par extra poänger på ”The revenant” för sin stora originalitet och enastående fysiskt påträngande kroppslighet. DiCaprio kommer säkert att få en Oscar i rollen som sönderriven björnjägare och hämnare. Western is back!
Christer Fällman är frilansskribent i Linköping och skriver om bland annat konst och teater i Corren.