Kärlek, ondska och skräck enligt Amanda Hellberg har hittills resulterat i tre romaner med synska Maja Grå i huvudrollen:
"Styggelsen" (nominerad till debutantpriset 2008), en ruggigt klärvoajant historia från Västergötland, samt de gotiskt anglosachsiska uppföljarna "Döden på en blek häst" (2011) och nyligen utkomna "Tistelblomman".
Speciella gåvorMaja har alltid haft speciella gåvor; har en medial förmåga som accepteras och delas av vissa, och som även ter sig mycket intressant för kriminalinspektör King (känd från förra boken). Att hon inte fixar att avslöja sina övernaturliga talanger för kärleken Jack är visserligen bra för intrigen, men problematiskt för relationen.
Stjälper mer än hjälper när det visar sig att deras avsides belägna hem, det första gemensamma, Tistelblomman, mitt ute på skotska höglandet, är hemsökt.
Han vill inte se tecknen; hon förmår inte berätta. Han har just slagit igenom stort som konstnär, söker ro från mediefixeringen. Hon befinner sig i ett ingenmansland, är osäker på sin egen konstnärliga nisch. Han har pengar; hon inga. Och så vidare.
Spänningen stegrasPsykologiska underströmmar och Majas grundkänsla av övergivenhet ger skjuts åt husets onda hemligheter och vice versa. Perspektiven vrids skickligt och oron växer, även bland angränsande byinvånare, samtidigt som spänningen stegras.
Tistelblomman är "en gifttagg som borrat sig ner i landskapet, en skärva som vägrar värka ut och lossna ? Här går allting sönder". Även Maja och Jack?
Modern spökdeckare eller psykologisk thriller med gotiskt romantiska vibbar. Well, kärt barn har många namn - och välskrivande Amanda Hellberg har full koll på allihop.
Margareta Wiman