För bara några månader sedan ägde Egyptens andra revolution rum på Tahirtorget i Kairo. Tusentals Egyptier krävde snabbare och mer djupgående reformer efter president Mubaraks fall i februari.
Ungefär samtidigt visade det sig att var fjärde ung svensk tycker att det vore bra om Sverige styrdes av en odemokratisk och stark ledare. Statsvetare menar att dessa siffror bara beror på okunskap. Några 19-åringar som intervjuades i Dagens Nyheter hade aldrig hört talas om demokrati. En av dem svarade: "jag vet allvarligt inte vad du talar om".
I Mellanöstern där odemokratiska ledare terroriserar den egna befolkningen är demokratin emellertid ett närmast utopiskt ideal.
I Egypten med parlamentsval i september ska förtroendevalda dock utarbeta en ny grundlag. Detta enligt modellen för den representativa demokratin där förtroendevalda representerar medborgarna. Om Egypten också kommer att bli en liberal demokrati grundad i friheter och rättigheter enligt västerländsk modell återstår att se.
Abu Ismail, som är en av presidentkandidaterna för det Muslimska brödraskapet, vill tillämpa sharia. Sharia är den islamiska lag som har sitt ursprung i den gudomliga viljan. Den har kritiserats för att inte respektera grundläggande friheter.
Den arabiska våren började med en längtan efter frihet. Sharian kan dock fortsättningsvis mycket väl spela en roll i Egypten. Frågan är således hur vi ska förhålla oss till sharia-demokratier.
I boken "Islamofobi" lutar religionshistorikern Mattias Gardell åt uppfattningen att ett fördömande av en sådan sharia-demokrati vittnar om en starkt överdriven rädsla för islam. Han vill sätta bilden av muslimer som våldsamma, kvinnoförtryckare och terrorister i perspektiv. Demokrati och sharia kan mycket väl förenas.
Gardell menar att i svensk samhällsdebatt ses sharia enbart som ett oföränderligt, medeltida straffsystem som föreskriver att otrogna ska stenas, att tjuvar ska få händerna avhuggna, avfällingar dödas och kvinnor och minoriteter förtryckas.
Gardell hävdar emellertid att idén är att sharia ska vara en källa till att lagen i sig är demokratisk. Många muslimer som försvarar sharian menar att nya lagar inte bara kan utan måste tillkomma utifrån Koranen.
Det har förvisso sagts att stening och stympning bara är en liten, och dessutom oviktig, del av sharia. Förmodligen försvarar inte Gardell dessa grymma straff. Många muslimska lärda menar att sådana bestraffningar måste rensas bort från sharian.
Även om sharia inte behöver vara så grym som den ofta framställs, så finns det mycket att säga till förmån för en separation mellan religion och stat i en liberal demokrati som den svenska. Det har lett till betydligt förbättrade villkor för medborgarna och givit dem grundläggande friheter.
Det ter sig därför märkligt att unga svenskar inte vet vad demokrati är. Demokratin handlar inte enbart om att rösta, utan måste ständigt fördjupas. Detta för att garantera allas frihet, rättigheter och jämlikhet, oavsett kön, religion eller etnisk bakgrund.
Idén om liberal demokrati måste ständigt försvaras. Mattias Gardells "Islamofobi" lär oss mycket om Islam och en överdriven rädsla för muslimer. Samtidigt har Gardell själv kallats för liberalofob. Vi borde nog värna liberala värderingar. Frihet förpliktigar.
CORNELIS DEKKER
Mattias Gardells bok "Islamofobi" kom ut i höstas på Leopard förlag.