Med sina snart tre spelår på Ung scen Öst är Henrik Johansson den skådespelare som varit längst på teatern.
-- Det är en fantastisk arbetsplats och jag har lärt mig otroligt mycket, säger han.
Ändå var det något av en slump att Henrik Johansson hamnade just här. När de fyra åren på scenskolan i Malmö närmade sig sitt slut våren 2003 sökte han jobb på teatrar över hela landet. Han fick nobben från de flesta, bland annat Östgötateatern. Men när avgångseleverna gjorde sin slutproduktion "Macbeth" satt Ung scen Östs konstnärlige ledare Måns Lagerlöf i publiken.
-- Han erbjöd mig en roll i "Norway.today", och jag tackade ja utan att veta så mycket om varken Ung scen Öst eller staden, berättar Henrik Johansson.
Och efter en sommar på SVT i Växjö som en av brödernaibarnprogrammet "Badeboda Bo" drog han vidare norrut till Linköping. Rollerna har avlöst varandra och kontraktet förlängts ett år i taget.
Men skådespelaryrket var inget självklart val för Henrik Johansson. Visst gillade han att spexa på klassens timme under barndomsåren i Jönköping.
-- Många sa "du borde bli skådis", men det tog jag aldrig på allvar, berättar han.
Det var först på gymnasiet som han upptäckte tjusningen med ämnet dramatik. Och en förberedande teaterlinje på Fridhems folkhögskola i Svalöv i Skåne gav definitivt mersmak.
-- Jag fick mycket positiv feedback där som gav självförtroende och på femte försöket kom jag in på teaterhögskolan i Malmö.
Det blev fyra roliga, men krävande år där mycket handlade om att jobba bort personliga manér, gester och dialekter.
-- Efter två år hatar man skolan, det är fruktansvärt jobbigt att inte få vara sig själv längre.
-- Men så småningom inser man att det är först när man skalat bort allt det där som man kan välja hur man ska agera.
Den riktiga utbildningen börjar efter scenskolan, menar Henrik Johansson. Och Ung scen Öst har varit en bra skola.
-- Vi spelar för en svår publik. Många ungdomar som kommer hit har inget förhållande till teater och vet inte heller hur en teaterpublik förväntas uppträda.
Tystnad under föreställningen är ingenting självklart och artiga applåder förekommer inte alls.
-- Här går det inte att fuska. Man måste ständigt slita för uppmärksamheten, men det ger också en stor erfarenhet.
Han ser även arbetet med ungdomsteater som en social gärning. En nödvändig motbild till den skräpkultur som tar allt större plats.
-- Tänk att kunna visa på de eviga mänskliga frågorna. Att en rollfigur i en pjäs som skrevs på 1600-talet faktiskt funderar och tänker som jag. Det är svindlande, utbrister Henrik Johansson.
Det är förstås Hamlet han menar och särkilt den danske prinsens uppror mot vuxenvärlden i William Shakespeares pjäs. Den klassiska rollen är många skådespelares dröm och Henrik Johansson är ödmjuk inför uppgiften.
-- Det känns stort och svårt att omfatta. Det är nytt för mig att jobba så seriöst med en klassisk text.
Det var en enorm textmassa att läsa in och att få blankversen att flyta och bli tydlig är inte lätt.
-- Det handlar om att nagla fast orden, då bär texten sig själv, försöker Henrik Johansson förklara.
Inte nog med att repetitionstiden för "Hamlet" varit ovanligt kort, samtidigt som den föreställningen spelas för publik repeterar ensemblen nästa klassiker "Don Juan" som har premiär 10 mars.
De båda föreställningarna bildar tillsammans med den nyskrivna pjäsen "Visst gör det ont" en teatersvit som Ung scen Öst valt att kalla "Vårslakt". Henrik Johansson är med i alla tre pjäserna.
-- Det är egentligen ett helt vansinnigt projekt, säger han och skrattar.
Det blir också Henrik Johansson sista engagemang på Ung scen Öst för den här gången. Han väljer själv att lämna Linköping.
-- Jag har pendlat från Stockholm i tre år, det blir jobbigt i längden. Även om jag trivs så funkar det inte med privatlivet, förklarar han.
Tiden här har gett Henrik Johansson många kontakter, som han hoppas ha nytta av framöver. Han skulle gärna göra radioteater, men känner sig nyfiken på det mesta.
-- Film skulle också vara kul förstås, det är dessutom bra för karriären att bli ett känt ansikte.
Men han har ingen brådska.
-- Se på Göran Ragnerstam och Michael Nyqvist till exempel. Det harvade på i 10--15 år innan de blev kända namn.
Det kan Henrik Johansson också mycket väl tänka sig att göra. Själva kändisskapet lockar inte alls.
-- Hellre erkänd än känd, menar han.
-- Jag kanske är naiv, men någonstans tror jag att om man jobbar hårt så kommer erkännandet till slut.
Henrik Johansson
Tidigare roller på Ung scen Öst